Regler

Det Internationella Radioseglarförbundet (IRSA) har publicerat en ”Case Book” för radiosegling med tolkning av några situationer som vi säkert känner igen. Nyttig läsning men säkert tungläst för en del. Vi rekommenderar att du som kappseglar tar dig en stund och försöker tillgodogöra dig så mycket som möjligt! Finns här.

Hälsningar / Claus / SWE 14

Claes Lundin ställer välvilligt  upp på ytterligare en regelgenomgång, nu med focus på regel 18, märkesplats. Och kanske lite om strategi för hur man bäst ska närma sig ett lovartsmärke.
Träffen sker 7/3 kl 19:00 på Förrådsvägen 9, Stockby, Lidingö.
Anmälan på sedvanligt sätt senast sen kväll tors 3/3.

Välkomna

Styrelsen

I höstrusket, mellan våra  kappseglingar och träningar i realtid kan man ge hjärnan lite gymnastik med den interaktiva och animerade regelträning som erbjuds på en tysk site (man kan välja engelsk språk)

Gå till knappen länkar och därefter kappsegling.

-Lars E

Gårdagens regatta (16 aug) bjöd på spännande seglingar i friska vindar. Väl genomfört evenemang av Claus och Lars. Anledningen till min insändare är den stora bristen på respekt av kappseglingsregler och i viss mån bristande respekt mot övriga deltagare. Vi måste alla skärpa oss så att vi får det justare och roligare på våra tävlingar.

Vid de tillfällen vi har domare kan vi skärpa oss, så varför inte ge det lilla extra och segla med lite mer marginaler även då vi seglar utan domare?

I går vid inseglingen till märke 1 var det total kaos och många fick se sina resultat kraftigt förändrade redan tidigt i de flesta heaten. Jag själv råkade igår extremt illa ut, men är helt medveten om att problemen med regelefterlevnaden gäller de flesta och även mig själv.

Vi har diskuterat att införa den internationella mästerskapsregeln att inte tillåta påsegling av märken, vilket jag är övertygad om är en rätt väg att gå, då det gör alla mera försiktiga, och borde medföra färre incidenter vid kryssmärket. Jag tror att fördelarna uppväger eventuella nackdelar med denna regel. Jag kan även föreslå att bestraffning ändras från ett till två straffvarv, förutom vid påsegling av märke som bör medföra ett straffvarv.

Jag hoppas att vi redan till kommande SM kan införa denna regel. Viktigt att vi inte får ett rykte om regelkaos i klassen, speciellt nu då vi lyckats komma så långt som till SM status, och kanske får lite mer intresse och fler ögon på oss. Låt oss alla skärpa oss och skapa en trevligare samvaro vid alla våra annars suveräna tävlingstillfällen!

Seglarhälsningar / Jocke  ”46-an”

Nu har vi en regeldiskussion i forumet som kan vara intressant att följa.

Image

Här är några tips för banläggning:

  • Offsetboj (extra kryssrundningsmärke) är bra vid större startfält och bör ligga ca 5 m tvärs vindriktningen från kryssmärket. Vid behov kan dessa 2 märken utgöra en "gate" för rundning åt valfritt håll utåt.  
  • Startlinjens bredd ska vara minst ca 2 gånger antalet deltagande båtar bred i meter samt med 80 grader vinkel mot vinden (alltså babordsfördel). Observera att det ska vara närmast till kryssmärket från en punkt mitt på startlinjen.  
  • Startlinjen måste kunna ses från kontrollområdet (*)
  • Ca 2/3 av banans benlängd bör utgöra första kryssen
  • Rekommenderad benlängd är ca 100 meter
  • "Gate" vid länsmärket kan behövas vid större startfält, dvs 2 märken som kan rundas valfritt inifrån och ut
  • Hela banan (dvs alla märken) måste kunna ses från kontrollområdet.
  • Lägg inte en för lång bana, hellre kortare så att vi kör 3 varv, så att alla seglare ser bra

(*) Kontrollområdet är det område på land som seglare får röra sig inom för att kontrollera sin båt.

Joomla Template by Joomla51.com