Denna svala morgon som övergick i en strålande höstdag, en typisk Lidingöloppshelg, så samlades 11 seglare, det tämligen nåra antalet berodde kanske på att alla andra hade fullt upp med torrsättningen av sina ”storbåtar” – bara att beklaga. Vi var snart igång i svag V-NV vind. I huvudsak stabil med lite snabba skift i vindstötarna.


Det behändiga antalet deltagare och det kompakta båtfältet gjorde att vi kunde genomföra totalt 14 seglingar. Tack vare det ”höga” tempot på banan så kunde vi förutom ordinarie trimpauser var tredja segling kosta på oss en närmare uppföljning av några båtars riggtrim efter 6 seglingar, se tabell. Hur framgångsrika de var så här långt och kanske särskilt i race 4-6 kan vara till hjälp vid utvärderingen. Vindstyrkan var fortsatt svag: 2-3 m/s

 

Rigginställningar   Rigg A [mm] SWE   14 SWE   43 SWE   94 SWE   98
Bomlik,   storsegel 31 29 24 26
Skotning,   storsegel 12 12 14 15
Tvist,   storsegel (normal krysskotning) 55 65 50 50
Bomlik, fock 33 30 32 33
Skotning fock 67 67 64 65
Tvist, fock 40 33 29 39
Fockbom   (svirvel – halshorn) 70 63 88 79
         
Spänning focklift/-bom   (gr) 325 400 400 300
Riggspänning,   vant (Bruntes instrument) 7 18 11 14
         
Mastböj   (Båghöjd) 3 10 3 7

Efter ”lunchuppehållet” tilltog vinden något men banan var fortsatt intakt – enda utryckningarna var på grund av att några märken kom att dragga – inte helt lätt att få fäste utanför piren ner mot ångbåtsbryggan..

Till seglingarna och resultatet så kan det konstateras att vi var relativt förskonade från sjögräs och att den som träffade skiften nådde framgång. Hur detta resulterade framgår här – grattis Brunte!

Stor tack för en lärorik dag från läktaren och ett särskilt tack Tom för hjälpen med jollen. Resultat finns här.

Högt och fort!

Stefan (SWE 180 – Lillskvatt)

 

 

 

Joomla Template by Joomla51.com