Prognosen för dagens segling visade på sommarvärme, västlig vind från fyra till sju sekundmeter med byar upp till tolv och ett härligt gäng med seglingssugna ”gubbar”. Prognosen stämde till hundra procent!

Seglingsplats: Näckrosvägen, Lidingö.

Raceupplägg: Fleetsegling, kort bana för trevarvsrace, rullande icke seglande domare, en struken segling för vart fjärde race, gemensamt riggbyte och ett tempo av tre seglingar och sedan en kort paus för ”fria aktiviteter”, lunch efter sex genomförda race.

Det blev mycket seglande med endast en banomläggning under racet för att justera banan mer mot väst. Seglingens sex första race körde alla med A-rigg men med tilltagande vind och starkare byar beslöt vi att efter lunch byta till B-rigg.

Tanken med en lite ”kortare bana” är att dra ner på incidenter framförallt uppe vid första kryssmärket, göra det hela lite överskådligare. Att lägga till ett tredje varv var tänkt att höja pulsen och skärpan ytterligare för deltagarna, i topp A- men även i topp B-riggsväder kan det strula men även utan strul har de längre bak i fältet möjligheten att segla upp sig vid ett felaktigt taktiskt beslut av någon framförvarande. I efterhand kan man konstatera att ett gemensamt beslut om riggbyte också bidrog till lugnare temp och flera som han med att segla. Eftersom alla bytte samtidigt gavs tid för intrimning av båten och därmed var alla med i matchen redan efter riggbyte.

Det visade sig att mitt ögonmått för ”kort” bana låg i paritet med längden för en normal bana efter uppmätning av dito. Där ser man vad placeboeffekt kan åstadkomma, väldigt få incidenter och väldigt disciplinerat seglat och mycket god stämning på bryggan.

Jag kan lägga till, att den största utmaningen med trevarvsrace var att räkna till tre varv…

Thomas och Bosse, placering ett och två, gjorde sina första officiella framträdande efter VM på hemmaplan och ni kan tro att de var sugna på att visa oss andra att ”oss leker man inte med” oavsett tre varv på banan eller gemensamt riggbyte. ”VM-gossarna” körde ifrån oss, vi försökte med alla medel. När vi närmade oss Thomas ute på banan, togs båten upp och trimmades om för ytterligare ”hästkrafter” . Vi gjorde hål i Bosses båt genom att ramma den hårt men nej, inget funkade (detta var naturligtvis en olyckshändelse). Michaels trygga seglande med V9:an gav honom en tredjeplats. Är det så att V9:an närmare sig BritPop-och Amoressmaffia?

Tilläggas kan att vi faktiskt hade många tajta race ända in till mållinjen.

Ett stort grattis till er på pallen och i synnerhet till Thomas som visar upp en strålande seglingsform.

Hans Hjortsberg gladde oss med sin närvaro och vi hoppas förstås att, du Hans kommer oftare.

Ett stort TACK till Michael som hjälpte mig med banan och loggestik, Thomas och Bosse med sammanställningen av poäng och alla deltagare som kom ut och seglade denna dag.

Jag är, Jonas SWE80

 Resultat finns här.

Joomla Template by Joomla51.com