SWE 50 och SWE 98 har framgångsrikt deltagit i IOM EM 2016 i Vitoria. Slutligt resultat finns här.

Nedan presenteras de dagsrapporter som tidigare publicerats på Facebook IOM SWE.

Rapport lördag 25/6. Dagen började med registrering och inmätning. Segelinmätningen var mycket noggrann medan vägningen endast skedde med rigg A. Det hade var bättre med fokus på vikten med varje rigg. Därefter har det varit halvt oorganiserad träningssegling och trimining och mycket stora fleet, ca 40 båtar på linjen. Stabil nordlig vind i 2-5 m/s. Hela veckan skall det blåsa nordligt, så banan kommer blir relativt lång då vi promenerar upp och ner längs med banan. Kommer man bara iväg och får fri vind så hänger vi med fint, 98:an och undertecknad. Utmaningen är desto större när man seglar i störd vind. 98:an fick under em problem med ett båtbatteri som allt för snabbt laddade ur sig. Så nu är batteri (och radio) bytt.

 

Öppningsceremonin i kväll var föredömligt kortfattad med mycket gott tilltugg och dryck, så med detta var middagen avklarad för dagen. Nu blir det fokus på racingen i morgon med första start kl 13.

Rapport från söndag 26/6. Seedningsracen gick helt lysande för SWE-båtarna. Stabila insatser och rakt upp till A-heatet kunde inte vara bättre. Även Sören och Torvald seglade mycket bra.

Race 2A började bra för bägge SWE. Men sedan fick 98:an sjögräs och 50 tog en straffsväng vid första kryssmärket + att vid målgången gick 50 i mål mellan fel bojar – otroligt klantigt – och bägge åkte därmed ner till 3B. Trevlig middag med Tyskar och Sören. Mycket trötta trots väldigt lite segling. Nya tag idag måndag med dagens första race i 3B.

Rapport måndag 27/6. Stora ”sjögräsdiskussionsdagen”. Fina förhållanden, stabil nordlig 2-6 m/s och sol för första gången, men tyvärr alltför mycket sjögräs. Kl 16 fattades beslut om att avsluta för dagen. Då protesterade 4 personer att dagens sista segling borde ogiltigförklaras. Detta ledde till mycket och långa diskussioner inom domarkåren. Så i morgon seglas 5C om igen. Slutsatsen var att arrangören skall försöka skaffa någon form av barriär för sjögräset till i morgon, tveksamt om det är möjligt.

Tur var detta för 50 och 47 som fastnade i varsin båt i race 5C. För övrigt så har 98:an seglat stabilt och ligger i B medan 50 åkte ner till C pga vass runt fenan under fm.

Rapport tisdag 28/6. Dagen började med lätt vind från syd (för första gången) men innan någon segling hann starta så mojnade det och kom sedan tillbaka från norr som vanligt med 3-7 m/s, dock först efter lunch. Så det blev inte många seglingar idag. Tyvärr tar varje banändring för mycket tid i tillägg. Arrangören hade ordnat en lång sjögräsbarriär, vilket var en bra insats, men den låg för det mesta i fel riktning dock. Men det var i alla fall mycket mindre sjögräs i banan idag vilket var positivt. Idag seglade SWE 50 5st race under dagen (5C, 5B, 6C, 6B och till sist 6A) och var mycket nöjd med detta, särskilt 4:e platsen i sista racet. 98:an hade mindre flyt denna dag. Storskot som lossnade från bommen förstörde ett race och sedan en OCS i race 6C vilket ledde till nedflyttning till D. Dock hade vi bägge bra fart i lådorna, och hjälper varandra med trimmet hela tiden, vilket är en viktig ingrediens i förhoppningsvis bra placeringar framöver.

I toppen verkar som den spanske stormästaren Beltri nr 4 (med en ny italienare Sedici) blir en allvarlig utmanare till de tre stora stjärnorna, 42, 25 och 35.

Rapport onsdag 29/6 – skriven av 98:an dagen till ära!

Så idag den fjärde dagen skulle det då vara dags… efter gårdagen som bara innehöll strul. I morse låg jag i C heatet och tänkte mig att nu skall det klättras i resultat. Men vad händer? Jo min kära ”Bettan” vill inte alls… åker käpprätt ner i D-heat igen. Phuu… det här var ju inte vad vi tänkt oss va!

Så straxt innan lunch startades heat D. Samma trim som igår, men nu funkade ”hårddisken” och Bettan är med på noterna, både högt och fort, därtill förmodligen rätt väg så det blev avancemang till C heat. Hann dricka lite vatten å så på´n igen. Samma goda Bettan! Plötsligt så funkar alla bitar och det blir ytterligare klättring, nu då till B. Härlig feeling!

Nu i B är det fullbokat med ”rockstars”, så längre kändes liksom inte möjligt, men vad händer… Rätt vägval igen… Underbara länsar gör att 98an åter gör avancemang, nu är vi i A-heat.

Mer vatten in i systemet! Nu är pumpen igång minsann. Skall nu få mäta mig med de verkligt stora namnen. 1a starten blev kanon, tyvärr allmän omstart och nu med hotande svarta flaggan hissad. Därför blev det en start med viss allmän återhållsamhet. Kom väl i väg si så där! Rundar 4 efter första kryssen, länsen briljant, upp på andra kryssen som 3a. Sista länsen får Brad Gibson och Spaniens stjärna Guillermo Beltri vika sig. I dag är Sverige bättre på att surfa. Sista kryssen upp mot mål gick som en dans. Seglade samma väg som de andra, men kunde faktiskt öka avståndet till 2an Gibson. I mål var jag nog ca 20 meter före. Ja nu förstår Ni nog hur det gick… JAG VANN segling nr 10. Sjöblöt och lycklig samt många ryggdunkningar. Sverige är på G.

Vi hann med ytterligare en segling och där kunde 98an faktiskt, trots reaktion i rorsmans pall, hålla sig kvar till morgondagens nästa A final.

För Thomas så gick det lite i baklås idag och med sjögräs i sista racet. Trots identiska rigginställningar, så ville det sig inte riktigt. Thomas sammanfattade det hela med att, -Idag får Du skriva hem, vilket jag naturligtvis med glädje gör.

Tänka att vi ligger 14 respektive på 15 plats av 76 bra snubbar, från hela fu-ing världen. Det har varit oerhört härligt att segla med Thomas härnere. Allt vi gör bokförs och vi hjälper varandra, så idag känns det som vi kan vara med och hugga i toppen om allt fungerar. Hoppas nu bara att vi kan hålla dessa resultat de två sista seglingsdagarna.

Stay tuned;

_/)_/) 98 _/)_/)

 

Rapport torsdag 30/6. Solig och varmt hela dagen. Vindstilla i morse och starten blev uppskjuten 1 timme. Därefter var det stabil nordlig vind 3-6 m/s. Det är en fantastisk anläggning här (med undantag av sjögräset) med stabil nordlig vind längs strandkanten som är upphöjd 2 meter där vi promenerar fram och tillbaka längs med banan. Längsta banorna har varit ca 200 m långa. Det blir mycket utslagsgivande med så långa banor. I tillägg ligger startlinjen nära läns-gaten, och mållinjen ligger ovanför kryssmärket. Så det blir tre kryssar och två länsar.

Idag började 98:an i A men halkade ner till B medan 50 startade i C och kom senare upp till A. Resultat efter 14 seglingar är att 98 ligger på 14:e och 50 ligger på 17:e. Vilket vi bägge är mycket nöjda med. Trevlig pizza-middag i kväll med våra goa norska kompisar 314 och 190.

 

Rapport fredag 1/7. Normalt Vitoriaväder = nordlig vind 2-4 och molnigt. Dagen blev mycket spännande, BG(42) hade stora problem med dubbla nedflyttningar till B och mycket frustration. Han var i princip helt säker på att mästerskapet var förlorat. Men efter en otrolig avslutning i de sista 20 metrarna av sista seglingen vann BG totalen med 1 poäng då GBR 25 bara slutade 12:a. För SWE-team var det fortsatt bra fart i båtarna och blandade A och B heat, med en 3:a i ett A-heat som kronan på verket för 50. När det var 2 minuter till start i race 17B (näst sista seglingen) satt 98:an lugnt och drack espresso på övre balkongen. När startnedräkningen började noterade 50 då att 98 inte var med på startlinjen och ringde 98:an på mobilen och frågade var han höll hus. 98 har aldrig tidigare gjort en sådan snabb rush för att hämta och sjösätta och hann precis fram till startlinjen för att genomföra ett strålande race och gå upp till 17A.

Sammanfattningsvis är SWE teamet fantastiskt nöjda med de slutliga 14:e och 15:e placeringarna. I tillägg vann 98:an Master Priset (en stor och stilig plakett), bästa senior +60. Det delades också ut Grand Master (+65) och Grand Grand Master (+70).

Nu blir det flyg hem på lördag och ompackning för på söndag morgon mönstrar 50 på Krut och 98 på Hyundai för att seglar GR.

Joomla Template by Joomla51.com