Minifolkbåt

Trots åtskilliga återbud till gårdagens seglingar samlades 6 tappra seglare vid bron mellan Skeppsholmen och Kastellholmen. Väderprognosen hade lovat sydlig vind ca 3m/s och något ökande. Då vi kom dit så låg vinden snarare på väst varför vi fick lägga banan utmed södra Skeppsholmen. Det medförde en betydligt längre roddtur för Hasse F från Sjösättningen hos Henrik till banområdet. Vädret blev allt bättre med tidvis solsken med viss svårighet att se kryssmärket i solblänket.

Efter Tune-up och två segingar hade vinden vridit så mycket mot syd att den tänkta kryssen blev en sträckbog.
Vi lade om banan så vi hade två alternativa startlinjer och två alternativa kryssmärken för att kunna hanteera kommande vindvrid.

Henrik fick dessvärre problem med sin båt under racet och blev tvungen att ta roddbåten för att hämta den. Det bar sig inte bättre än att han lyckades välta med båten och hamnade i det lyckligtvis grunda vattnet. Flytvästen var inte till stor nytta då den låg i båten men Henrik kunde lätt vada i land med vattenet i skrevhöjd. Vi hjälptes åt att hämta hans båt då vi hade lyckats få tag i roddbåten och åror. Turligt att det var just Henrik som råkade ut för detta då han hade mycket nära hem för klädombyte. Han återkom till seglandet efter att ha bytt om till torra kläder och fixat sin båt.

Plötsligt dök Arne Olson upp dock utan båt. Efter fikapausen skötte han protokollförandet med den äran.
Totalt seglade vi 9 seglingar med Hasse F som vinnare.

Nästa segling är planerad till den 25 april. Kallelse kommer.

Åke

Då man vaknade på morgonen kändes det tveksamt med mini-F segling. Vit snö täckte marken och SMHI pratade om vindar på 4-5 m/s med vindbyar upp mot 10. Henrik höll span på tävlingsbanan från fönstret och såg åtskilliga isflak på morgonen. Inget nytt mail dök dock upp så det var bara att åka dit. Sju tappra stämplade in och Hasse och Tommy lade banan precis utanför Henrik. Vindriktningen var på NO varför vi fick lite vindlä på land men ändå hyfsad vind på banan.

Efter Tune-up och tre seglingar tog vi som vanligt fikapaus. Under pausen beslutades att vi skulle byta båtar med varandra för att få lite referenser. Tre seglingar genomfördes utan att protokollföras. De flesta uppskattade att få testa andras båtar. Själv seglade jag två olika båtar, en med bukiga segel och en med plana segel. Märkte dessvärre ingen större skillnad resultat-mässigt. Jag är numera mer förvirrad men på ett högre plan.

Efter nästa fikapaus seglade vi fem race på raken innan parkeringstiden gick mot sitt slut. Mot slutet tittade solen fram och det blev riktigt behagligt. Totalt blev det åtta seglingar med egen båt varav två räknades bort. Anders Olsen var mest på hugget och vann regattan före Åke och Hasse F.

Nästa regatta inplanerad till torsdag 30 mars. Kallelse kommer.

Resultat här

I dag 30 januari seglades årets första segling i mini-F serien vid Kastellholmen/Skeppsholmen med åtta deltagande båtar. Vinden låg på SV på drygt 4 m/s med lite gropig sjö. Kändes lite småkyligt till en början men solen tittade fram emellanåt och då vinden senare minskade blev det riktigt behagligt. Vi seglade utmed den södra kajen på Skeppsholmen och utnyttjade Strömstararnas brygga för att lägga i och ta upp båtarna. Vi kunde promenera längs hela banan på kajen och ha närkontakt med båtarna.

Alla hade väl inte gett båtarna den vinterbehandling de behövt under helgerna så lite trassel med båtarna uppstod. Henrik och jag fick båda problem med skotningen varför det blev många race med båtarna på land. I den hårdare vinden öppnade Bengt med tre raka spikar och seglade bra även senare. Hasse F hade nya segel som det tog en stund att trimma in men sedan var han som vanligt svår att stoppa. Hasse lyckades åter vinna följd av Anders och Bengt.

Nästa regatta inplanerad till tisdag 21 februari. Kallelse kommer. Resultat finns här.

Åke

Här kommer tävlingskalendern för Mini-F för år 2017. Seglingarna kommer att fördelas mellan Skeppsholmen, Ulvsunda, Ekudden och Österskär.

Jag har tagit hänsyn till motsvarande kalender för IOM, Dragon Force 65 och Dragon Flight 95, så att vi inte behöver krocka på bryggan.

Måndag 30 januari
Fredag 8 december

MVH/Hans F

Hej mini-F seglare
Årets sista mini-F segling seglades idag den 6 december vid SSKs varv i Ulvsunda. Seglingsvattnet inspekterades av mig dagen innan (fritt vatten men is längre in mot Lillsjön). Efter en kall natt visade det sig att det fortfarande var fritt vatten, varför en bana lades ut i den mycket svaga NV vinden. Sex seglare hade vågat sig ut i den kyliga väderleken (ca en till två minusgarder med en lågt stående sol som gjorde vad den kunde för att värma upp oss). Vi körde som vanligt en Tune-up segling i svag men ändå vind.
Under första racet avtog vinden ytterligare men det gick ändå att ta sig runt banan.  Dessvärre avtog vinden mer och mer under race 2 så några seglare gav upp då de nästan rundats av de mer tursamma seglarna. Beslutades att ta fika redan efter två race. Värmde gott. Under fikapausen var det i princip vindstilla, varför ett tunt islager började bildas (kan skönjas på bilden).
Vi beslutade att ta upp bojarna och avbryta för dagen. Då allt detta var gjort kom vinden. Det var så dags då. Eftersom vi bara seglade två race och flera inte kunde fullfölja det andra beslutade vi att inte räkna denna regatta. Vi fick i alla fall träffas, snacka och fika. Då detta var årets sista regatta får jag önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Hasse återkommer med nästa års seglingsprogram.

Hej mini-F seglare

VM för mini-F arrangerades för andra året på Vätö (Norrviken nära Lelle Bratts sommarställe).

Elva seglare slöt upp på Vätö. Några kom redan på fredagen och inkvarterades hos Lelle Bratt. Övriga dök upp på lördagsmorgonen. Åter transporterades ett flertal båtar på flak efter Lelles Grålle. Vinden var relativt stark från NO dvs. rakt in i Norrviken. En bana lades ut inför Tune-up. Efter ett tufft race beslutades vi att flytta in banan längre in i viken för att undvika den värsta blåsten. Under omläggningen av banan lyckades jag volta med båten på länsen varvid det blev för kraftigt drag i fockskotet som lossnade från draglinan inne i båten. Mekade under de tre första racen för att få ordning på detta. Med slutlig god assistans av Bosse och Stickan kunde jag segla. Leif  fick tidigt problem med sin båt, så han fick det ärofyllda uppdraget att agera protokollförare. Även Lelle hade periodvis problem med sin båt. I övrigt bemästrade seglarna sina båtar bra i vinden.

Lelle bjöd förtjänstfullt på varm korv som lunch efter de tre första seglingarna.

Fikapaus efter totalt 6 seglingar. Efter ytterligare 3 seglingarpå fjärden började folk bli lite utmattade och vi bröt efter 9 seglingar. Dock körde ett flertal seglare ytterligare tre seglingar utanför protokollet

Banan plockades in och många åkte hem medan några tillbringade kvällen och natten hos Lelle.

Trots den periodvis kraftiga och vridiga vinden en mycket lyckad seglingsdag.

Tack Lelle för ett lyckat VM.

Resultat här

Den planerade första seglingen efter sommaruppehållet ställdes in p.g.a. hård vind och regn. Hasse kallade i stället till segling i dag den 22 augusti i Österskär.
Fick ny rorkult monterad på varvet (tack Bosse) straxt före start. Vindprognosen lovade lätta vindar mestadels från väst. Vi var tio stycken som slutit upp. Hans Lundén med en av Bosses tre senaste byggen var med för första gången. Tommy och Stickan la ut rundningsmärken från Tommys (TBK) plåtbåt med snurra.
Efter utläggningen avtog den svaga vinden ytterligare, men vi beslöt att i alla fall segla ett Tune-up race ett varv. Samtliga tio lyckades efter stor möda ta sig runt banan. Alla var överens om att lägga första fikapausen direkt. Härligt att umgås i det soliga varma vädret.
Vid fikabordet började det efter en ganska lång paus dra lite i nackarna på oss så vi övergav fikat för att försöka segla.
Tre race seglades i den svaga vinden innan kaffet åter lockade oss bort från banan.
Under fikat började vinden plötsligt komma från ett annat håll (S till SO). Det var då bara att köra banan åt motsatt håll utan bojförflyttning.
I och med att fikat troligen var slut för de flesta och vinden ändå stod hyggligt körde vi nu de fem sista racen på raken. Totalt så seglades 8 seglingar vilket medförde att två kunde räknas bort.
Hasse F var som vanligt vassast och blev etta. Kul att rookien Hans L seglade så bra för att vara första gången (hade ett flertal fjärdeplatser och en tredje). Bra debut!!
Nästa segling är inplanerad till den 22 september.
Kallelse kommer.

Hej Mini-F seglare
I går seglade vi på Ekudden i Djursholm. Fiket var stängt för säsongen men vi hade ju medhavd matsäck och kunde avnjuta
fikat på deras fina trädäck med sittplatser.
Inte mindre än 11 glada startade på tune-up och den förta tre racen. Charlie dök upp vid första fikapausen och fick dessvärre tidigt trassel med sin båt så han fick
ingen målgång noterad. Vi lyckades klara av två fikapauser och ändå klara av 10 seglingar. Vindriktningen var kring nord men något vridig.
Alternativa start och rundningsmärken lades ut för att få någorlunda rättvisa seglingsförhållanden.
Hasse Funke visade oss andra snabbt aktern på sin båt och spikade inte mindre än sex race. Grattis!
Dessvärre fick både jag själv och Hans Lundén lite problem med våra båtar så det blev ett flertal DNS och DNF.
Samtliga verkade dock nöjda med val av seglingsplats.
Nästa ordinarie segling är planerad till den 27 oktober. Kallelse kommer.

Resultat här

Gårdagens seglingar i Ulvsunda samlade sex seglare. Hasse och Tommy från Österskär lämnade återbud p.g.a. väderprognosen som spådde starka vindar och regn.
Vi som kom började dagen med fika i "Kajutan" på SSKs varv till regnet lade av och vädret stabiliserade sig. Vinden var dock fortfarande emellanåt kraftig och mestadels från nord.
Då SSKs plåtbåt blivit stulen fick vi lägga ut banan med min stora folkbåt. Lite knöligare men det funkade.
Det var svårseglat i den byiga och oberäkneliga vinden. Bosse gav upp efter tre seglingar.
De sex båtarna decimerades efter hand och på slutet var det bara tre båtar i segelbart skick. Hasses båt var den första som fick tas ur bruk.
Han seglade dock på slutet Bosses med en äran.
Vann gjorde Stickan med Per på andra plats.

Resultat här
Detta var enligt tidigare program den sista seglingen innan sommaruppehållet. Diskuterades att eventuellt ordna en segling under sommaren.
Kallelse på mail i så fall.