Nu till finaldagen!

Race 13 skulle avslutas med att A skulle seglas direkt på morgonen. Kanonstart längst ner i lä, med full rulle över linjen, endast någon halvannan meter från bojen. Tvingades långt ut på vänster sida av banan, innan jag till slut kunde slå, men med ökande vind från detta håll, kunde 98:an hålla undan och runda först. Vilken känsla att ha alla bakom sig och Gibson 2 meter bakom sig inför långa länsen och i mycket lätt bris… nervpåfrestande. Långa andra kryssen så gick Gibson fort, men med bra timing i ett medvrid kunde 98:an hålla undan till läns nr 2. Phu… leder fortfarande. Pulsen ökar, lite väl safe rundning nere i gaten… Gibson fortfarande i hasorna och till råga på allt gör han en bättre rundning så vi ligger bredvid varandra, han något framför i lä. Jag slår för om Gibson och hoppas åter på ett litet medvrid in mot mål, men det uteblir. Undertecknad blir 2:a i finalseglingen på detta VM. Vilken fantastisk känsla att få resa hem med.

Vinden lägger sig helt i ett par timmar, så det blir många kaffe i den trevliga cafeterian och Bosse lägger ut texten om sin nya båt som är på G. Några lätta pustar gör att seglingsledningen ropar ut via högtalaren, heat C in the water och så sätts musiken igång, tungt inspirerad av det glada discodunket från 70-talets slut. Two minutes to the start. Håkan positionerar sig briljant nere i lä. One minute to the start… 10, 9, 8… 3, 2, 1, start. Håkan kommer i väg fint. Till hela svenska lagets glädje så blir Håkan 9. Så ny paus… Ledningen börjar bli stressad. Heat B startar, men klockan tickar på, inga seglingar efter 15.00, så hörs 3 tut och seglingen avblåst till Håkans förtret, ty han får ej tillgodoräkna sig sin framgång, mer än på sitt eget konto över bra seglingar.

Thomas får ej segla ”en meter” denna dag, men vad gör väl det en dag som denna då vi grattar Brad Gibson till EM guldet och vi svenskar gör det bästa internationella mästerskapet någonsin, med Thomas på en 18:e, Bosse på 25:e, Brunte på 36:e, Anders 59:a, Claus 61:a och så Håkan på 65:e plats. För resultat se EM sidan här.

När vi nu summerar svenska lagets prestation så kan vi konstatera att vi lyft oss rejält under det senaste året. Vi närmar oss stadigt toppen. Engelsmännen kommenterar tom och säger att vi verkligen jobbar och uppträder som ett team. Fransmännen med Olivier Cohen i täten frågar återigen om vi inte snart är mogna för att arrangera ett mästerskap. Hedrande.

Nu återstår bara att packa bilen. Vi har som vanligt köpt på oss mer master, mer små söta beslag, båtfodral etc, därtill har vi en ny båt med alla tillhörande 3 riggar i bagaget som Thomas Tarp köpt härnere. Vi har en timme på oss att packa samt köra till färjan… Vi hinner med god marginal. Tyvärr får vi inte plats med ytterligare en båt som köpts härnere. Det är Rolf Häggbom som införskaffat en ny Kantun. Nu får den komma hem på annat sätt.

Anders med sin nu lite ålderstigna Topico tittade också runt bland alla båtar som var till salu. Siktet var speciellt inställt på Bantocks nya båt Fraktal. Efter många och långa samtal med vår IOM expert Jimmy Hellberg så kom de fram till att avstå. Både Jimmy och legendaren Torwald Klem ansåg att Fraktalens stäv var bra på undanvind, men klart farthämmande på kryssen. Nu fick Anders efter många timmars ändring av sitt trim förmodligen till lite ny fart i sin låda. Den stora skillnaden är att nu har Anders en mastlutning / rake på ca 2,7 grader, vilket anses väldigt mycket, (ca 7 cm in på storbommen, mätt från mastens akterkant vid bom).

 

Thomas, Håkan och Brunte sätter sig i bilen och ca 245 mil framför sig och resterande Claus, Bosse och Anders tar hand om avslutningscermonierna och tackar alla deltagarna från det svenska laget för trevlig samvaro under detta väl arrangerade mästerskap.

Nu är det bara att åka hem, titta i kalendern, försöka boka in 2013 års regattor, vilka kan exempelvis innebära att vi reser till Tyska Mästerskapen i maj, Engelska Mästerskapen i augusti, Danmark för NM i oktober och toppning med VM i Israel.

Vi tackar också Hans Nyström, Magnus Tornblad och Berndt Pråhl för alla hejarop under veckan och vi ser fram emot Magnus nytändning för att åter tillverka fina IOM båtar. Vi tackar Berndt för sin härliga entusiasm och hoppas att det smittar av sig på övriga Mastergubbar. Berndt har många fina idéer som kanske kan förverkligas tillsammans med några andra entusiaster så att Masterseglandet verkligen blommar ut och då inte bara i Sverige utan i hela världen. Kör hårt Berndt.

Tack för denna gång och välkomna att hänga på nästa resa. Lovar att Ni blir bättre seglare och därmed får ut mer av Ert IOM seglande.

Vid pennan denna kväll,

_/)_/) SWE 98 _/)_/)