Inbjudningar

Foto Hans Funke

Vintercup 6 gick av stapeln i nära nog vårlika temperaturer, 6-7 grader. Men det var samtidigt en riktigt frisk vind så det kändes ändå ganska kyligt. Seglingsplatsen Mölna/Näckrosvägen fungerar bra, man står högt, gott om plats på bryggnocken men med rig 2 kan det vara knepigt att nå masttoppen, och om man missar så kan båten gå in under bryggan.

Vinden var så pass hård att dom flesta av oss dök på länsarna även fast vi alla körde med rigg två. Den hårda vinden visade dessvärre att många av oss elva seglare som kom till start kanske inte riktigt hade gullat tillräckligt med båten, så det vart en del manfall tyvärr. Det vart även en del haverier som inte berodde på bristande vapenvård, Fredrik Edgren fick till exempel ett stort hål i focken och Claes Liljesons vant brast.

På banan var det rejäla vindvrid så man kunde både vinna och förlora massor på bara ett banben, själv tycker jag detta är kul då det alltid lönar sig att kämpa vidare även om man kommit efter, Claus Lindström gick till exempel från jag tror det var fjärde plats till första på bara ett kort slag in mot bryggan.

Tyvärr så var viljan lite högre än förmågan allt som oftast uppe vid toppmärket, så det vart lite onödigt många krockar och lite dåligt med tagandet av straffsvängar. Jag hoppas att vi bara var lite rostiga efter vintern och att det blir mycket bättre när våren kommer.

Vi kunde också hälsa Sebastian Rådlund välkommen på banan med sin Cheinz, tidigare Per Julius båt. Han verkade tycka det var riktigt kul även fast han råkade få tuffast möjliga väder för sin premiär.  

Vid pennan: Bosse Jonsson

Resultat här

 

 

Klubbseglingen är tyvärr inställd pga av kylan.

Hälsningar SRSS Styrelse

Referat kommer inom kort. Resultat här. Slutställning Sommarcupen 2016 finns här och på Resultatsidan. Slutställning Höstcupen finns här. SWE 98 Claes Brunnhage tog hem bägge cuperna i år - Grattis!

Hälsar Per Lundberg

 

 Bilder finns här.

Till dagens   rankingsegling var det endast 14 anmälda och till start kom dessvärre bara 10 ekipage.
SMHI och övriga väderrapportörer hade lovat 5-8 ms från nordost, (för en gång skull hade alla rätt)
så bryggan vid Ekudden var idealisk för vindriktningen.        
Efter ett antal justeringar av bojplaceringar och extra tyngder för att märkena inte skulle kana på botten
kunde första starten komma igång på utsatt tid.        
För att inte störas för mycket av passbåten Ballerina försökte vi se till att ha pauser enligt hennes tidtabell,
vilket dessvärre inte funkade speciellt bra eftersom tidtabellen inte stämde något vidare .  
Jag vill ändå ge en stor eloge till kaptenen på Ballerina som verkligen visade hänsyn och var försiktig,
han lyckades med att inte pricka ett enda märke vid något av alla tillfällen han angjorde bryggan.
Redan efter race 1 visade det sig villka som skulle göra upp om topplaceringarna, Thomas lade beslag på
första spiken och Brunte 2:a platsen tätt följd av Claus.        
Jonas med sin nya V9 var vid flera tillfällen uppe och nosade på tätplatserna och kommer helt säkert att
blanda sig i toppstriderna framöver, samma sak tror jag gäller för Michael med sin ilgröna V9.  
Efter 7 genomförda seglingar decimerades starfältet ytterligare pga av att vår ordförande som styr SWE 97
fick kortslutning, inte i huvudet, utan i något servo och Lasse med sin Pikanto som dessvärre bara lyckades
genomföra 1 segling.              
Vi genomförde 16 starter och jag upplevde att stämningen var god utan några större incidenter vare sig
på banan eller i styrområdet. Det man eventuellt   kunde önskat hade varit i så fall varit  
något högre temperatur, men det kan vi inte påverka, hösten / vintern nalkar sig vare sig vi vill eller inte
                 
Hälsningar Håkan SWE 52 med hjälp av Lena          

Resultat finns här. Aktuell rankinglista finns på Resultatsidan.

Vädret blev som prognosen utlovats med klar himmel och sydlig bris på ca 4 m/s som ökande något efter lunch. Alla 16 seglingar som vi hann genomföra seglades med A-riggen men det blev lite i överkant stundtals när vinden ökade på lite över 6 meter i byarna. Vindriktningen var inte helt stabil utan varierande något vilket var tillräckligt för att hålla spänningen uppe på vilka som valde rätt väg. 

Kryssmärket låg en bit ut från bryggan och vågglittret från motljuset gjorde det lite lurigt att träffa rätt vid rundningen. Det blev därför en hel del incidenter men vid några tillfällen fungerade det riktigt bra när marginalerna ökats på lite från seglarna. Det lönar sig att planera rundningen i tid.

Rankingsegling 5, 2016-08-07 – kunde tyvärr ej fullföljas idag

Då var säsongen igång igen efter det sevanliga sommaruppehållet. Till första start kunde antalet båtar och skeppare fastställas till 20. Med det skulle heatseglingar följa.

Beträffande val av seglingsplats hade det utgått en allmän förfrågan om att inkomma med föslag med hänsyn till en tillkommande parameter/ förutsättning; sjögrässituationen. Vindprognosen pekade på västliga vindar och ett passande alternativ med lite djupare vatten hade sanktionerats genom Bruntes försorg – det vill säga ”Lidingö varvet”. Platsen provseglades på lördagen med en god början. Det var förnämligt att kunna röra sig längs yttre pontonen och tillika banan.

Fjorton förväntansfulla seglare mötte upp på Gåshaga för att kämpa om Peter Norlins fina vandringspris i IOM.
Vi kom igång först halv ett som bjöd en svag nordan. Det visade sig dessvärre att fjärden hade invaderats med Sargassogräs vilket drabbade alla mycket eller jättemycket.
Efter ett par seglingar beslöts att inte segla om priset utan nöja sig med epitetet klubbsegling  och att vi kämpar
om pokalen vid nästa rankingsegling i augusti. Vi lyckades ändå genomföra tolv seglingar fram till halv fem då tillställningen blåstes av. En härlig dag var det i alla fall. Resultat publiceras snart eller senare.
Fortsatt skön sommar
Claes Liljeson 

IOM NM 2016,

Notice Of Race här . Anmälan för de svenska sker via anmälningsfunktionen på srss.se senast den 15 juli. Varje land har 5 garanterade platser. Totalt antal deltagare är maximerat till 20 st. De svenska anmälningarna kommer att placeras i prioritetsordning baserat på aktuell rankinglista. Det finns möjlighet att de övriga nordiska länderna inte skickar fullt manskap så Sverige kan troligen få mer än 5 platser.

Tiderna för seglingen är planerad så att de passar de som reser med färja från Stockholm.

Tidschema från NOR:

The IOM Class Nordic Championship 2016 will be held at Espoo, Finland. The racing area will be situated outside the club harbour of KLV (Yacht Club Kivenlahti). Adress: Marinsatamantie 3, 02320 Espoo. (About 20 km west of Helsinki).

September 3rd, 2016 09.00-11.30 Registration and Measurement (clubhouse) 11.30 Skippers briefing 12.00 Start of race day 1 Lunch break when suitable 18.00 No heat will be started after this time After racing Social get together

Sunday, September 4th, 2016 10.00 Start of race day 2 Lunch break when suitable 15.00 No heat will be started after this time After racing Prize ceremony

//Enmeterförbundets styrelse

 

Våravslutning onsdag 8:e juni!

 Våravslutningen samlade tio gentlemen vid Segelklubben Måsungen i Saltsjö-Duvnäs.
Detta är klassisk mark för IOMseglare med kända förhållanden om nyckfull vind och diverse ohyra i vattnet . Dessutom var vinden nordlig dvs frånlandsvind.
Vi kom igång och seglade som vanligt under gemytliga former och spännande skiftningar i fältet. Efter elva seglingar stod Brunte än en gång som segrare. Resultat här
Roligt att återse Odd Lindqvist som har bra krut i sin gamla båt.
Vi fick också celebert besök av överstyrman Lindström som nuförtiden huserar i Monaco, Jocce Holmberg numera Askim som deltog utom tävlan men hjälpte förtjänstfullt till med kontoret. sist men inte minst Staffan Carléns, denna dag utan båt, som ivrigt hejade på oss.
Skön sommar
Claes Liljeson 
Tack till Fredrik, Jonas och Odd som var behjälpliga.

Resultat här

Joomla Template by Joomla51.com