Väl framme på fredagen hade vi tänkt träna både på för- och eftermiddagen men när vi kom ner till hamnen var det över 6 m/s och bara + 1 grad så vi bestämde oss för att kolla in byn först och vänta till eftermiddagen med träning. Vi är ju inga ungdomar längre med en snittålder på cirka 74 år och då har man rätt att hoppa över en träning om det är för kallt.

Klockan 13 var en bana utlagd för träning och man anordnade även fem träningsrace. Vi insåg att vi hängde med tyskarna väl åtminstone i den då relativt hårda vinden.

Efter seglingarna var det inmätning och vägning och det verkade som alla mätte in. Mini-folkan är ju en entypsbåt så det borde ju inte vara några problem. Båtarna ser helt likadan ut även om våra svenska båtar är långt vackrare än de tyska. Vi hade Mylarsegel medan tyskarna använder en tunnare duk, som de hämtat från Kitesurfing, troligen för att de oftare seglar på insjöar i lätt vind.

Fyra man från Segelclub Kühlungsborn lade ut banor och skötte start och dömandet. Dessutom fick vi använda deras klubbhus till båtförvaring, mekande och trimmande av båtar samt fika.

De 24 seglarna delades in i 4 grupper (röd, blå, gul och grön vimpel i mattoppen) som vi kallar tyska metoden. Grupperna seglas två mot två och efter 6 seglingar (ett block) har alla mött alla och varje båt seglat 3 seglingar. Tre block seglades på på lördagen och ett på söndagen. Vi svenskar var placerade i varsin grupp. I Länder Cup dvs. landskampen räknades de tre bästa båtarna från varje land.

Lördagen bjöd på disigt väder och NO-vindar mellan 2 och 6 m/s och vi seglade inne i hamnen i sjölä innanför pirarmarna där det fanns gott om plats att lägga bana. Banan var i vårt tycke minst dubbel så lång som vi är vana vid, då vi tycker att 40 meter till kryssmärket räcker, annars blir det lätt kaos då man har svårt att bedöma layline och avstånd till bojen. Det blir lätt en bröt av båtar som fastnar på märket. Alla bojar fick beröras. En annan ny regel gällde nämligen att efter länsmärket (gate) får man inte slå in mot mitten för än efter 4 båtlängder (zonen), om det fanns båtar där.

Lördagen startade med professionell väderrapportering och skepparmöte klockan 10. En halvtimme senare första start. Det började bra och efter de sex första seglingarna hade både SWE 21 och SWE 05 tagit två spikar var. Vinden varierade både i styrka och i riktning så man fick hålla koll både på sin egen båt och var nästa vindby skulle komma ifrån.

Regattamiddag hölls på lördag kväll på Hotel Strandperle och papper med första dagens resultat delades ut till samtliga. Sverige hade platserna 1, 4, 10 och 23. Således lite underläge i landskampen men inte ointagligt. Listan var lite svårläst eftersom varje seglares bästa seglingar stod först och de sämsta strukna stod sist, så man kunde inte se vilka som var etta och tvåa om man nu kommit trea i ett race.

Inför söndagen ledde således SWE 05 med 3 poäng mot närmaste tysk Heino Peters, som vann individuellt vid senaste lanskampen i Stockholm. Efter serien 2, 1, 1 sista dagen var saken klar för SWE 05 i den första guldpokalen för minifolkor. Bosse kom 5:a, Åke 12:a och Bernt klättrade lite efter en 3:a i sista seglingen.

Efter detta mycket fina arrangemang förväntar sig tyskarna nu att vi tar och arrangerar nästa Gold Cup och Länder Cup i Sverige kanske redan nästa år. Hoppas att vi med gemensamma krafter kan klara av detta. Det gäller att fler ställer upp och hjälper till. Det vore kul om vi i Sverige kan möta upp med en stor deltagarskara. Gubbarna blir inte precis yngre men klarar säkert av att segla igen men vi hoppas få påfyllning av seglare som tidigare mest haft båten i bokhyllan men som säger sig var på gång.

Det togs en massa bilder från evenemanget, en tysk fotograf har lagt upp dem på följande länk:

Om inte länken fungerar direkt så får man kopiera länken till klippboken och sen klistra in i en webbläsare.