Image

Magnus ambition har varit att bygga en båt funktionell och med högsta kvalitet. Svar vill han ha genom kappseglingsresultat och nöjda kunder. Och missnöjd har han inte anledning att vara. Det som möter mig är en som älskar att bygga båtar och utveckla produktionsmetoder. Här möter man ett båtvarv i miniförmat med ett avancerat byggande som man i övrigt i branchen bara finner i high tech-sammanhang.

Image

Skrov och däck gjuts med vacumtryck som ger en styv och lätt båt -ingen överflödig epoxi. Den jig som tagits fram för sammansättning av skrov och däck är ett under av aluminium och rostfritt. I jiggen kan med samma precision fenbox, hjärtstock, servohållare och beslag monteras.

Magnus låter sig inte nöjas med detta. Jag har själv byggt ett par båtar och läst mindre bra byggbesktivningar. Ett av de knepigare momenten är att få kölfenan lodrät i fenboxen och att få bulben rätt i sida occh vinkel på fenan. Magnus har löst detta med en jig som med hjälp av laser förenklar det hela radikalt.

Image

 Norlin 1.0 är en båtkonstruktion i linje med de senaste årens, d v s relativt smal med höga fribord. Det som avviker från andra ledande konstruktioner är skotsystemet - utvecklat av Jimmy - med vinch-arm och digitalservo. Genom detta får man  precis skotning med nya inställningsmöjligheter och låg vikt. Detta är kopplat till ett digitalt radiosystem och ett integrerat elsystem med laddningskoppling i båten och ett batteripack på 250 g som placerats i botten vid fenboxen.

Mina båtbyggarögon har mycket att titta på men vi avbryts alltefter som flera ur teamet dyker upp för justering av båtarna inför EM. Jimmy är också hemma för några dagars break från Volvo Ocean Race-uppdraget. Snart är kappseglingsljuget i full gång. Fler dyker upp. Varvet har blivit en samlingspunkt.

 

Image