Image

Märkena bör vara så stora som möjligt så att man ser dem men av praktiska skäl att möjliggöra att greppa en boj med en hand lämpar sig 1,5-2 liters PET-flaskor eller 4-5 liters dunkar bra. De mindre märkena funkar bra till träning och till startlinje på tävlingar, de större bör användas för kryss- och länsmärkena eftersom dessa oftast ligger längre bort från kontrollplatsen.

Ett komplett märke består av

  • Bottenvikt, se ovan rekommenderad vikt
  • Rostfri kaus, ca 30-40 mm.
  • Motvikt, strax under märket, se ovan rekommenderad vikt
  • Lina ca 3-6 mm, engångs polysterlina fungerar bra men om bojarna ska ligga i länge så rekommenderas en kraftigare polyesterlina.

En uppsättning om 6 kompletta märken, sax och extra lina bör kunna medföras i en hämtbåt, t ex förbundet gummijolle.

Gjutna blyvikter med ingjutna rostrifa öglor funkar bäst men även en lagom sten i en vanlig plastpåse funkar bra.

Bra färger på märken är gula, vita, svart och blå dvs neutrala avseende avståndsbedömning. Röda märken uppfattas vara närmare än ögat tror, dvs man rundar gärna före märket och gröna längre bort än man tror dvs man förseglar sig och rundar långt bortom märket. Färgen på startlinjens märken är inte viktig eftersom avståndsbedömningen inte spelar stå stor roll in på nära håll. Färga transparenta PET-flaskor på insidan så tål färgen väder och vind bättre.

Gör så här när du lägger märken:

  1. Knopa fast bottenvikten i linan och släpp ned vikten till botten
  2. Klipp eller korta linan en bit ovanför vattenytan (kortare ju grundare det är)
  3. Trä linan i kausen till märket och släpp i det
  4. Knopa fast motvikten och släpp i

Vanliga fel:

  • Märket ligger ned - för lång lina och båda vikterna är på botten
  • Märket flyter för djupt - för kort lina, dvs motvikten når kausen och drar även den märket
  • Märket flyttar på sig i hård vind och sjö - för kort lina, dvs motvikten når kausen och märket lyfter båda vikterna och åker i väg
  • Märket ligger snett och linan är ej vertikal (båtar fastnar) - linan till motvikten är för lång och har tvinatt ihop sig med linan till bottenvikten

Läs gärna Lester Gilberts utmärkta artikel i detta ämne också!