Redan att få banan på plats var en utmaning då vår gamla jolle hade packat ihop ordentligt, efter ett stort antal lappar och speciallim för 400:- så hoppades undertecknad på att den var tät igen. Fåfängt skulle det visa sig då en ny läcka upptäcktes när vi skulle lasta jollen på söndagsmorgonen, men efter en snabbreparation med ytterligare en lapp så hoppades vi igen. Under dagen visade det sig dock att det fans ytterligare minst ett hål, men jollen klarade faktiskt av dagens uppgift, om än lite svampig på slutet.

Hur gick då seglingarna? Först och främst så kunde man konstatera att propagandan om att ”hålla avstånd” inte alls gällde på banan, det var på tok för mycket krockar och då ofta rena styrbord babord situationer. Mycket berodde på att vinden och vågorna gjorde det lönsammt att sticka ut från land direkt efter starten och därför kom i varje race en stor klunga för babords upp mot kryssmärket, varav de första två, tre båtarna hann före styrbordsklungan. De övriga skapade ofta ett bröte av krockande båtar vid märket, väldigt trist för de båtar som i tid tagit sig ut på styrbordssidan för att kunna runda ”säkert” för styrbords. Jag önskar att jag kunde skriva att det var de orutinerade seglarna som ställde till det, men även de namnkunniga var ofta för heta. Det jag hoppas många lade märke till och kommer ihåg, är hur de båtar som kom in med en meters marginal vid första märket ofta kunde runda brötet och vinna många placeringar.

 

Hur såg det då ut i toppen? Man kan väl citera filmtiteln ”A star is born”, då Jonas Samson direkt visade att han tänkte vara med och slåss om hundrapoängaren. Även fast ett vant gick av för honom så var han med i den jämna tätstriden redan från början. Faktum är att tre gubbar hade exakt samma poäng efter 15 seglingar, så den sextonde seglingen vart helt avgörande för pallen!

En segling som Jonas spikade, Brunte vart trea i och Thomas Enwall fyra. Vilket summerades till, Jonas etta, Brunte tvåa och Thomas trea, alla tre inom tre poäng! Tätt efter kom Jocke Ameln, därefter var det ett litet hopp ner till klungan där det också var ganska tätt. Det var så pass tätt att många, om inte de flesta, hade kunnat komma ända upp i täten om de kunnat göra om första rundningen i de de seglingar som förstördes vid första märket.

Resultat finns här. Uppdaterad rankinglista finns här.

Hälsningar / Bosse