Fredag 3 juni: Idag möttes vi av sol och en spegelblank seglingsarena på morgonen. Snart kom dock några kårar av vind och seglingarna kom igång i stort sett som planerat. Vi började i lätt vind och så småningom fyllde sjöbrisen på och vi seglade hela dagen med Rigg 1. Förrädiska små tångruskor bjöd på obehagliga överraskningar för flera av seglarna och orsakade gråt och tandagnisslan. Vi kollade förstås på hur Lintel och Britpop klarade sig i morgonens lättvindsseglingar och kanske var dom inte riktigt lika snabba i dessa förhållanden.
Vi hade insett att det redan var näst sista dagen av sex tävlingsdagar och nu gällde det att försöka klättra i resultatlistan. Thomas lyckades bäst och kom upp och höll sig i C-heatet och provade även ett enstaka B-heat. Brunte seglade stabilt i C-heatet men fick en dip ner i E. Claus gnetade i E och D och fick till sist äntligen chansen att avancera till C för att direkt falla tillbaka till E ….**suck**….
I övrigt imponeras vi av de duktigaste seglarna i A-heatet som visar upp toppresultat utan avbrott. Inför sista dagen står striden mellan Peter Stollery och Brad Gibson, etta och tvåa med bara en poängs skillnad i resultatlistan.
Ikväll har vi ätit middag med Irländarna och Marcus Wahlin som seglar för Schweiz. Claus har också packat upp dagens lotterivinst: ett set segel från Jelacicsailing.com, 3D monofilm. Seglen är skurna i ett stycke utan våder ….blir intressant att rigga hemma. Hittills har vi bara sett dessa segel på flera av kroaternas båtar.
Nu laddar vi för den sista dagen på VM! Hälsningar CL.
Torsdag 2 juni: Seglingsdag 4 började 07.00 med en riktigt god frukost. Claus, Thomas och undertecknad kände oss laddade till hårfästet efter gårdagens fina besök på Beatlesmuseet i Liverpool, vilket vi för övrigt starkt kan rekommendera för de som inte varit där.
I första start är det tjuvstart och I-flaggen hissas, dvs round the end gäller. 98an tänker konservativt och jagar inte sista decimetern på startlinjen, men blir ändå återkallad för att vara över för tidigt, trots att både lovart- och läbåt var framför och ej blev återkallade. Läbåt var därtill en båge från GBR. Lätt att tänka fult att domarna ser mellan fingrarna, men vi kämpar på… När jag då faller av för att starta om… ja då blir jag överkörd av märkesbåten som får dra fram min båt som låg under märkesbåten. Jag ber om RDG, men får till svar att vi får väl se hur händelsen påverkar mitt resultat… med 200 i puls… vad svarar man… och så var iaf det racet kört och nerflyttning att vänta.
Nu gällde det att tänka positivt till 1 000. En avtagande bris hjälpte oss alla på traven, då vi kände att nu var det vårt väder. Äntligen 1-3 meter, nu dj-ar skall vi visa dem.
Med spänning såg vi att Jeff Beyerly, AUS 14 med sin nya konstruktion visade sig mindre farlig, likaså gänget med Lintelbåtar och även Brad Gilbert med sin Britpop var nere i B-heat en gång.
Thomas börjar lysande… bländande start… in till vänster och sedan ut för babord med lyft i ”gardinerna”… rundar Thomas som första båt vid kryssmärket i detta E-heat. Kändes som att nu lyfter det för vår positiva Thomas. Thomas seglar brilljant och går i mål som första båt. Vad händer? Jo, tävlingsledaren kallar Thomas till sig och meddelar att han inte rundat ”gaten” på korrekt sätt. Phuu… ibland känns livet rätt orättvist, men det är ju bara att kämpa vidare.
Claus då! Alla kände vi att vi haft hjälp av varandra i våra Mad Maxbåtar och vårt seglande / gemensamma trimmande, så farten kände vi glädje i så efter några mindre framgångsrika race kända Claus att nu var det hans tur… men vad händer då? Till allas vår fasa ser vi ca sekunder innan start att det ser ut som båten inte studsar på som vanligt… Sjögräs i det läget… snacka om motvind för svensklägret.
Hur gick det då idag för våra grannländer denna dag? Danskarna med Sören Andresen höll den skandinaviska fanan idag och Sören ligger bättre till än någonsin på ett VM. Flera resultat inom topp 10. Heja Sören! Svend i sin Lintel rasar betänkligt… med sjögräs runt rodret i sista seglingen så var hans dag ej någon han lägger till sina mest glada dagar. Kim kämpar på med D- och E-fleet, men är glad ända.
Efter seglingarna så var det förstklassig After Sail med lottning och 12 vinnare kunde hämta alt från T-shirts till 3 st omtyckta svarta master från Pierre i Frankrike. Plötsligt fick vi höra av en trevligt norska att om någon var intresserad av en gul Picanto från Norge så kunde man höra av sig… ja det var Torwald Klems fru som höjde rösten och då förstår Ni hur det gått för vår trevliga kompis Torwald. Han har tyvärr haft lite stolpe ut under detta VM och kämpar på i C- D- eller tom i E-heat.
Men så här en stund efter middagen sittandes i soffan så sammanfattas VM från mina seglarbröder Claus och Thomas med ett gemensamt uttalande; Faen, inte trodde jag det var så här svårt.
I morgon är det nya givar och vi lovar komma igen. Vår målsättning är fortfarande att SWE 98 når en 37e plats totalt och att SWE 45 och 50 når ett resultat mellan 40 och 50. Tack för att Ni tog Er tid att läsa.
Med Seglarhälsningar, SWE 98 / Brunte
Onsdag 1 juni: Halvlek i VM och vilodag. Dagen inleddes med shopping hos Pierre Gonnet, PG Modelism från Pierrelatte, som öppnade skåpbilen och sålde svarta master, riggbeslag och annat till oss svenskar. Därefter besöktes Beatles spännande musem i Liverpool.
Tisdag 31 maj: SWE 123 Funke och SWE 12 Pråhl tyckte att när VM går nästgårds i England så kan man ju inte missa att åka dit och kolla. Man vet ju aldrig om nästkommande VM går på denna sida jorden. Sagt och gjort köp biljett på SAS, boka, hyrbil och hotell.
Hotellet, hamnen, seglingsområdet, klubbhus, fika, mm är helt perfekta. Vi har här noterat på startlistan att det var hela 24 Pikanto till start och i övrigt bara några få av varje typ. Vi har fotat alla snabba modeller in i minsta detalj för att kunna visa alla när vi kommer hem. De tre BritPoP båtarna har naturligtvis fått mest intresse eftersom de legat etta, tvåa, trea och visat sig snabba i alla väder. Trots att det bara finns 3 test ex har 65 beställningar gjorts på båten. De näst snabbaste båtarna ”Lintel” är inte vackra, snarare tvärt om men snabba i hårdvind och kanske något sämre i lättvind.
Mest imponerande i dag var, att eftersom seglarna får vandra efter piren i takt med att båtarna kryssar, så får de jogga tillbaka för att hinna kolla rundningen vid lämärket. Vissa klagomål har framförts om detta vandrande eftersom regeln säger att VM skall seglas från ett styrområde 2 m över vattenytan. Engelska ledningen svarade att vandrat efter piren har vi gjort i alla år, inga förändringar här inte. Hälsningar Hans F.
Måndag 30 maj: Idag hade vinden mojnat (2-5 m/s) och vi startade med ettans rigg som fick sitta på hela dagen. Tidvis skiftade vinden ofta och lite oväntat men viktigast av allt var även idag starterna. Kommer man inte iväg bra så var det näst intill omöjligt att placera sig "topp 6" vilket behövs för att flyttas upp i bättre heat. SWE 50 och SWE 45 kämpade hårt för att komma upp men det lyckades inte. Däremot lyckades SWE 98 med bravaden att segla upp sig från E-heat till D till C och till B i ett svep, något som gjorde susen i resultatlistan. När dagen slutade ligger Thomas i E, Claus i D och Brunte i C-heat.
När vi inte seglar tittar vi med fördel på dom andra heaten och suger i oss ny kunskap och erfarenheter.... och att se storheter som Brad
Gibson och Jeff Byerley med flera är imponerande, det finns massor att lära på banan men även på land där vi tittar på olika nya innovationer. En annan ny erfarenhet är att banan ibland ligger längs med strandpromenaden och kontrollområdet är hela vägen från kryssmärket till länsmärket...och det är långa banor ibland. Seglare och domare/funktionärer går med sina båtar längs banan .... igår med rigg 3 fick vi springa för att hinna med på länsen .....titta ut mot båtarna, styra och springa i full fart längs promenaden...kräver träning för att bli bra.
Idag gladdes vi åt besök av våra svenska supporters: Berndt Pråhl och Hans Funke. Kul med hejarklack och trevligt sällskap till middagen som inte blev sen eftersom det för morgondagen annonserats första start 09:15 och segling fram till 19:00!
Söndag 29 maj: Så var det då dax! Är vi så bra som vi hoppas, eller... Seedningsheatet... oerhört viktigt... börjar alltid med e-fleet. Först ut blev SWE 98 som hamnade i e-fleet. Enorm läfördel och vi står i lä om starten. Brunte ville väl en hel del och försökte vara först ut i lä, men tyvärr lite för tidig så Classe fick falla av och gå bakom alla. Sist ut och då är det lurigt... Därefter blev märken justerade och mer normal startlinje. Nästa ut var SWE 50 och Thomas lyckades riktigt bra och seglade konservativt och säkert, vilket innebar 9e plats och plats i kommande c-heat. SWE 45 sist ut och Claus VM-premiär är igång. Såg jättebra ut länge, men så kom det där förargeliga och en 360 och så var det roliga slut.
Hela dagen blåste det väldigt mycket mer än vad vi är vana att segla i, och seglingsområdet var utmed hela banbenet. Rätt kul att se alla seglarna springa jämte sina snabba små "präriehästar"...
Bästa svensk är en schweizare Marcus Wallin, som i egen konstruktion ligger några pinnhål före oss alla.
Danskarna är de som överraskar. Bäst är Svend i sin nya Lintel på en 9e plats, tätt följd av Sören i sin blåa Mad Max på 12e plats.
Torwald Klem har inte haft turen med sig och ligger bland di svenske. I morgon utlovas mindre vind och därmed nya givar. Fortsättning följer.
Lördag 28 maj: Träningsdag nr 2 inför VM starten som sker i morgon söndag. Ännu en dag med mycket hård vind och rigg 3 hela dagen. Perfekt träning för oss hårdvindsotränade svenskar. Blixtsnabba manövrar vid rundningsmärkena på långt avstånd ledde till att några andra båtar fick skador i skrovet. Lindströms lånade 45:a läckte lite för mycket, men båtbyggare Mike Clifton fixade detta snabbt och effektivt.
Fredag 27 maj: SRSS tre VM deltagare (SWE 98, 50 och 80 (seglar med 45)) anlände till West Kirby på torsdagskvällen. En stor lägenhet har hyrts som VM camp. Under första dagen har förmiddagen ägnats åt vägning och mätning av båt och segel. Efter lite justeringar så blev alla godkända. Många kända IOM-profiler var på plats. Brad Gibson skötte mätning av segel. Mike Clifton (byggare av Mad Max) hjälpte med till med mät-vattentanken. Det var hård vind och rig 3 har nu testats ordentligt, mössa och varm jacka behövdes. Det var ca 30 båtar på Marine Lake som körde runt en ca 400 meter lång träningsbana.