Dagen till ära hade vi även deltagare från Finland, Olle Martonen från Wasa med sin vackra FIN, 41, av konstruktionen Triple Crown. Olle slutade på en hedervärd 9-e plats men lyckades trots det knipa priset för mest långväga deltagare samt Claes Brunnhages helikopterspecialpris. Kanske blir det anstormning av deltagare från våra grannländer efter detta.
Olle får nu lära att hantera en ny typ av radiostyrd farkost. Det brukar bli många timmar mek. per flygtimme :-)
Då undertecknad var seglingsvärd hade jag kikat i sjökortet för att ha ett hum om djup och eventuella grund på seglingsplatsen. Det ser ju snällt ut, mellan 8 och 11 meters djup borde ju inte vara några svårigheter för banläggningen.
det visade sig dock vara betydligt djupare bitvis, och när man kikar noga i sjökortet så står det inte att det är ex.vis 9 meter djupt, strecket under siffran anger att området är mätt med ramlod, till ett minsta djup enligt siffrorna, vilket förklarar djupen.
Deltagarantalet tillät oss att segla alla deltagare i varje delsegling, dvs inte heatsegling, detta gjorde att vi trots en omläggning av banan, lunchpaus och en del haverier som krävde uppskjutna starter, hade klarat av 11 seglingar till kl 1330, Kanske läge att utöka till 13 eller 15 seglingar vid liknande förhållanden.
Med bland seglarna på land men utan båt, var även Bengt O Hult, seglingsdomare, vilket verkar ha lett till att många seglare skärpte sig, då det var ovanligt lite stök vid första kryssmärket, trots dålig sikt och tämligen långa avstånd till märkena. Bengt kom med tydliga pekpinnar vid ett antal situationer, men på det hela förlöpte seglingarna hyggligt rent. Som vanligt uppkom situationer som plats vid märken / och bruten eller ingen överlapp etc. Reglerna, primärt 18 med underregler ändras en hel del vid årsskiftet, så om inte förr är det bra att läsa in sig, till seglingarna i Januari för att veta vad som gäller.
B O Hult med hemmaön Lidingö i bakgrunden.
Dagens vinnare blev Johan Brandt, som lyckades segla jämnt och med många topplaceringar, på andra plats, Claes Brunnhage och på tredje plats, Bo Johnsson. Dagens rookie var far och son Castenfors som inledde med att spika första racet, och i viss mån fortsätta i samma anda, tills de kom på att det faktiskt inte var så enkelt och ett tag brottades med oss andra i thermosgänget några seglingar.
Den nya seglingsplatsen hoppas vi kunna återvända till, speciellt om det skulle bli stadiga vindar på sydväst eller ost, då man mer eller mindra kan stå inne och segla. Det varierande och i viss mån stora djupet kan vi lära oss hantera.
/Johan Tuvstedt, SWE 67
Kompletterande reportage Lars Ericson med bilder tagna av Magnus Tornblad och Lars E:
Pristagarna fr. hö. Bosse Jonsson 3:a, Olle Martonen, Finland, Johan Brant 1:a, Claes Brunnhage, 2:a samt Lars Ericson som stängde grinden och fick ett uppskattat värmande adventspris skänkt av Olle Martonen. Johan erövrade ett segeltransportfodral skänkt av Magnus Tornblad.
Varma kläder är nyckeln till en angenäm seglingsupplevelese vintertid, här ett antal välklädda deltagare.
Startlinjen låg nära och väl synlig för alla, det blev inte särskilt många tjuvstarter eller protester vid starterna.
Toppmärkesrundning, ganska väl samlat.
Lämärkesrundning.
Typisk ledargrupp i de flesta heaten...