Det behändiga antalet deltagare och det kompakta båtfältet gjorde att vi kunde genomföra totalt 14 seglingar. Tack vare det ”höga” tempot på banan så kunde vi förutom ordinarie trimpauser var tredja segling kosta på oss en närmare uppföljning av några båtars riggtrim efter 6 seglingar, se tabell. Hur framgångsrika de var så här långt och kanske särskilt i race 4-6 kan vara till hjälp vid utvärderingen. Vindstyrkan var fortsatt svag: 2-3 m/s
Rigginställningar Rigg A [mm] | SWE 14 | SWE 43 | SWE 94 | SWE 98 |
Bomlik, storsegel | 31 | 29 | 24 | 26 |
Skotning, storsegel | 12 | 12 | 14 | 15 |
Tvist, storsegel (normal krysskotning) | 55 | 65 | 50 | 50 |
Bomlik, fock | 33 | 30 | 32 | 33 |
Skotning fock | 67 | 67 | 64 | 65 |
Tvist, fock | 40 | 33 | 29 | 39 |
Fockbom (svirvel – halshorn) | 70 | 63 | 88 | 79 |
Spänning focklift/-bom (gr) | 325 | 400 | 400 | 300 |
Riggspänning, vant (Bruntes instrument) | 7 | 18 | 11 | 14 |
Mastböj (Båghöjd) | 3 | 10 | 3 | 7 |
Efter ”lunchuppehållet” tilltog vinden något men banan var fortsatt intakt – enda utryckningarna var på grund av att några märken kom att dragga – inte helt lätt att få fäste utanför piren ner mot ångbåtsbryggan..
Till seglingarna och resultatet så kan det konstateras att vi var relativt förskonade från sjögräs och att den som träffade skiften nådde framgång. Hur detta resulterade framgår här – grattis Brunte!
Stor tack för en lärorik dag från läktaren och ett särskilt tack Tom för hjälpen med jollen. Resultat finns här.
Högt och fort!
Stefan (SWE 180 – Lillskvatt)