Efter fika med hemgjorda baguetteskinkmackor startade taktikaftonen där Claes Brunnhage och Jimmy Hellberg delade med sig av sina tankar om hur man framgångsfullt ska segla för att vinna på kappseglingarna. Här hade vi också besök av några nya medlemmar som kappseglar "storbåt". Claes inledde med att berätta hur viktigt det är att förbereda sig inför kappseglingen, han tillbringar många timmar med sin båt på bänken, kollar och justerar riggarna, mastkurva, trimmet och inte mist tekniken (radio, batteriladdning i både båt och sändare, fett och vattenskydd på alla kontakter, tät båt, en välskött IOM blir aldrig ens fuktig inombords).
På kappseglingsdagen är han på plats tidigt för att kunna segla båten runt banan, kolla att allt fungerar, trimmet, lovgirighet o.s.v. Få en förståelse för hur de aktuella vindarna ligger på banan, ev. periodiska cykler, oscillationer. Full fokus på uppgiften (att vinna dagens regatta :-) Sen en kopp kaffe...
Parallellt med de intressanta presentationerna fanns Göran Säwensten på plats och mätte in ett antal nya båtar, Fredrik Edgrens BritPop och två nya Pentyler (Tom Olson och Claus Lindström) samt Magnus Rehn's läckra träbygge Hexan, en vidareutveckling av Pentylen. Ett antal riggar och segel hann Göran också med.
Jimmy kom sedan in och berättade hur han agerar på banan, delade upp presentationerna i start, första tredjedelen av kryssen, mitten och sen rundningen av första kryssmärket. Ofta har man en krökt vindbana beroende på landeffekten, det kan löna sig att gå långt ut på "rätt" kant av banan. Mannen som i gammal Bagheera kommer och spöar många av de duktigaste seglarna i vår krets hade massor av värdefulla tips hur man håller fart på båten genom ytterst försiktiga roderrörelser, genomtänkta strategier redan vid rundningen av toppmärket: Hur han ska gå mot länsmärket, vägval oftast motsatta sidan som han valde på kryssen, placering inför lärundningen.
Om han tänker gå ner på banans Bb sida (sett ur länssynpunkt) så passar han på att ta gippen direkt i samband med rundningen eftersom båten redan ligger i en svängrörelse med stort roderutslag som ju är bromsande. Då sparar han en bromsande gippsvängrörelse. Full fokus!
Vi stärkte oss med mera fika, kollade hur Göran jobbade med mätningarna (såg bra ut :-).
Jimmy och Classe gick sedan vidare med långa kryssen (egentligen bara att fortsätta att segla förståndigt, kolla om Sb bog fortfarande som oftast har klafsig motsjö, planera för så mycket Bb bog segling som möjligt (hur nu det ska gå till?) Om man inte är först vid toppmärket, segla förnuftigt, försök inte "skapa" en plats om man kommer in för Bb, mycket bättre att ducka för några båtar och sedan sikta på att ta dem på rundningen inför sista länsen genom smart seglig, båthantering och vägval. Rundningen vid spreadermärket erbjuder goda möjligheter att vinna placeringar. Jimmy har redan på halvvinden mot spreadern bestämt sig för hur han ska segla länsen, vilket märke vid gaten han ska ta. Under länsen gärna skära upp lite för att försäkra sig om att focken verkligen drar ordentligt, det är lätt att missa att man ligger för lågt med dåligt tryck i focken, syns inte så tydligt. Smarta rundningar i gaten kan vinna många placeringar, man kan hitta plats att smita innanför oaktsamma båtar. Sista korta kryssens vägval beror på om man ligger i topp och kanske bara har en eller två båtar att slå och då gäller "matchracing tänk" eller om man ligger längre ner då kortast väg mot mållinjen gäller. Sammanfattningsvis en fantastiskt informativ och värdefull klubbträff som säkert gav många seglare flertalet "aha-upplevelser".
Lars E /SWE49