Artikeltext
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Bosse Jonsson, SWE43 har gjort en presentation av hur man kan förbereda och förbättra riggarna i sin IOM.
Många fina tips som är enkla att genomföra hemma på kammaren i väntan på att isarna ska släppa och att
coronasituationen ska tillåta oss att segla.
Dokumentet finns här
- Uppgifter
- Lars Ericson By
En ny version av kappseglingskalendern är nu publicerad.
Beroende på Coronasituationen kommer kanske seglingar behövas ställas in, men vi börjar optimistiskt med en full kalender för hela året.
Vi fortsätter med att slå ett slag för segling med Vintagebåtar.
Senaste versionen av kappseglingskalendern har kompletterats med att Vintage båtar är välkomna att segla tillsammans med modernare båtar. Det gäller KS 4, 5, 7 8, 9 och 10.
Sammanräkning av resultat för Vintagebåtarna är inte seglingsarrangörens uppdrag, den får utföras av de intresserade. Webredaktörerna kan hjälpa till att publicera listan.
Sammanräkning av 2019 års Vintageseglingar finns här.
Under det året deltog 8 seglare, varav 5 deltog en gång, 1 deltog 2 ggr och 2 deltog 4 ggr.
Nedanstående text är i huvudsak hämtad från en artikel på vår site, 11/6 2019
Those were the days - Sandhamn 2008. Bara bredbukiga skönheter.
Vi kör gemensam start med de övriga båtarna men sammanräkning i Vintage klassen sker separat.
Det borde finnas många gamla IOMer ute i stugorna, du som inte seglat IOM på länge: Kom med och återupplev kappseglingspulsen!
Om inte IOM klassen ska dö ut så måste vi försöka öka intresset igen.
En äldre IOM kostar inte mycket mer än en DF65...
Definitionen av en IOM Vintage är ”Design som härstammar från tiden före BritPOP”, dvs ca 2011 och äldre. Exempel på IOM Vintage design är: Topico, Picanto, Orion, Mad Max, Norlin, Khaa, Widget, Azetone, Bagheera, Sphincter, Quattro, P1, P2, etc.
"Varvet" på Lidingö har ett antal Vintage båtar i olika stadier av färdigställande, här kan man göra ett fynd.
Det finns också massor av delar, komponenter till IOM. Riggar,segel mm.
Länk till deras hemsida här
SRSS styrelse har utryckt en förhoppning att åtmistone två Vintagebåtar skulle kunna få "fodervärdar" hemma hos några av seglarna. De skulle kunna lånas ut till hugade seglare, kanske som prova på aktivitet.
Klubbseglingarna som vi har i kalendern lämpar sig utmärkt för att komma och prova på segling.
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Fläktsegling!
DF kappseglingssäsong i Stockholm inleds den 10/3 med Stockholms inomhusmästerskap.Varmt och behagligt väder utlovas vid bassängen på Allt För Sjön mässan.Fler detaljer finns på FB gruppen DF Stockholm.
- Skepparmöte kl 16.30, Första start 17.00
- Maxantalet seglare är 18 deltagare
- Vi delas in i grupper om sex seglare per heat.
- Max 18 deltagare
Anmälan på anmälningsfunktion här på hemsidan.
OBS! En ledig plats finns p.g.a. ett avhopp.
Om en seglare av någon anledning ångrar sig och inte avser att komma så meddela detta på
Välkomna / Hälsar Mats Hagman
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Som tidigare meddelats, Forumet är igång igen.
Kollar man igenom inläggen så ser det ut som något från en runsten från Vikingatiden :-)
Urgammal info!
Kom igen alla flitiga, kreativa, författarlagda, affärsmässiga seglare, skriv något.
Hälsar Styrelsen
- Uppgifter
- Lars Ericson By
DF 65 Stockholmflottiljen har haft ett planeringsmöte inför 2018
och dessutom säsongpremiärseglat
Se artikel här
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
IOM-Varvet på Förrådsvägen Lidingö har nu ett lager med IOM-riggbeslag och annat smått och gott som en IOM behöver. Artikel och prislistan finns här. På onsdag 5 april från kl 16 är butiken öppen. Annars kontakta Brunte, Tom, Per-Julius eller Håkan.
Behöver man hjälp med fix, inmätning och trim så kan man mot ersättning få det också. (300.-/timme)
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
IOM Ranking 5 som inte kunde genomföras söndagen den 7 augusti kommer istället genomföras den 25 september, i enlighet med den policy från 2014 som reglerar inställd segling. Se länk här till policydokumentet.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
SWE 50 och SWE 98 har framgångsrikt deltagit i IOM EM 2016 i Vitoria. Slutligt resultat finns här.
Nedan presenteras de dagsrapporter som tidigare publicerats på Facebook IOM SWE.
Rapport lördag 25/6. Dagen började med registrering och inmätning. Segelinmätningen var mycket noggrann medan vägningen endast skedde med rigg A. Det hade var bättre med fokus på vikten med varje rigg. Därefter har det varit halvt oorganiserad träningssegling och trimining och mycket stora fleet, ca 40 båtar på linjen. Stabil nordlig vind i 2-5 m/s. Hela veckan skall det blåsa nordligt, så banan kommer blir relativt lång då vi promenerar upp och ner längs med banan. Kommer man bara iväg och får fri vind så hänger vi med fint, 98:an och undertecknad. Utmaningen är desto större när man seglar i störd vind. 98:an fick under em problem med ett båtbatteri som allt för snabbt laddade ur sig. Så nu är batteri (och radio) bytt.
Fler artiklar …
Sida 1 av 2