- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Vintercup 5 avhölls vid Mölna, Lidingö, denna något bistra vinterdag med sydvästlig vind på runt fem m/s och ca 1 plusgrad, så skoten frös i alla fall inte även om snögloppet tidvis sved i ögonen. Då vi var 18 båtar, jämnt delbart med tre, beslöts att vi skulle köra Tyska modellen vilket gav gott om tid att både fika och beskåda de andra heaten.
Resultat finns här. Bosse J har tagit bilderna.
Fler och fler börjar få ordning på sina båtar så av de 18 tappra var det bara ett par båtar som råkade ut för allvarliga problem. Den allvarligaste incidenten var nog när Johan Tuvstedt tappade hela kölfenan, lyckligtvis just efter sjösättning och nära land. Vilket betydde att Johan med bar överkropp, burr, kunde sträcka sig ner i vattnet och fiska upp fenan.
Titta vad jag hittade sa Johan
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Vinterträning den 9 februari vid Gåshaga Brygga, Lidingö. I för årstiden närmast perfekta förhållanden seglade 8 st tappra och träningsvilliga i ett par timmar. 2-4 m/s nordlig och -1 grad i luften ledde till viss isbildning på skoten för vissa seglare. Kul.
_/)_/) SWE 98 o SWE 50_/)_/)
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
SRSS har härmed glädjen att bjuda in till kurs omfattande 2 kvällar i ämnet: Regeluppdateringar / Ändringar / KSR 2013-2016. Se inbjudan här.
Varmt Välkomna / Claes (SWE 98)
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Dagen började redan 06:30 i Rimbo för oss som skulle arrangera dagens seglingar, med en titt på termometern konstaterades att Kung Bore hade gjort sitt för att göra det så obekvämt som möjligt för oss entusiaster som gillar att segla även den här årstiden.
Fotograf Lars Engstedt.
Seglingsplatsen var utsedd, vindarna hade rätt rikting, men ovanstående Kung hade sett till att det var omöjligt att segla på Gåshaga, efter lite diskussion beslutades att flytta seglingsplatsen till Näckrosvägens brygga i Mölna, dessvärre visade sig issörjan dra sig dit också. Därefter var det dags att fara till AGA bryggan, den visade sig inte vara ett dugg bättre. I ett desperat försök att kunna fullfölja dagens arrangemang begav sig karavanen med bilar och båtar till Vasavarvet som dessvärre visade upp sig från sin sämsta sida, is där också.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Vännen och IOM seglaren Peter Norlin lade på Luciadagen ut på sin sista seglats.
Peter kämpade länge mot sin svåra sjukdom. In i det sista, den till trots funderade han mycket aktivt kring nya lösningar för att hitta ett bättre IOM koncept.
Efter det att Peter konstruerat ett drygt hundratal segelbåtar sedan genombrottet 1969 med Half Ton Cup vinnaren Scampi, fick han ett allt större intresse för att utveckla IOM för 5 – 6 år sedan.
Han har tillsammans med Magnus Tornblad levererat nästan 40 båtar, förutom ett antal One Off byggen. Detta borde vara om inget annat, ett svenskt rekord inom radiosegling!
Så ofta som hälsan tillät kom Peter till våra kappseglingar, om inte som aktad deltagare, kom han gärna som intresserad åskådare. Senast vi såg honom var på Lidingö i samband med Ranking 8 för en månad sedan.
Jocke Ameln
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Sören Andresen (DEN 93), Dansk och Nordisk mästare, har tagit fram följande pedagogiska trimguide på danska. Den finns publicerad på Modelsejlklubben.dk. Hälsn / Thomas (SWE 50)
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Se Galleriet där mina bilder från EM nu är upplagda / Hälsningar Thomas (SWE 50)
Direktlänk finns här
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Årets sista regatta (Vintercup 2) genomfördes vid Mölna strand, Lidingö, på Söndagen .
Trots varningar om stora snömängder och hårda vindar dök 13 st glada seglare upp.Efter 12 st genomförda seglingar med rigg 1 i en medelvind på ca 4-5m/s kunde Thomas Enwall (SWE 50) utses till segrare, i sin läckert gråa Cheinz, endast en poäng före Brunte (SWE 98) trea slutade Jocke (SWE 46) ,som tvingades utgå inför sista seglingen. Vidare kan undertecknad bekräfta att samtliga seglingar genomfördes i god anda och med stor respekt mellan seglarna,speciellt i starterna.
Resultat finns här.
Aktuell ställning i Vintercupen finns på Resultatsidan.
Med detta avslutar vi 2012 och önskar en God Jul o ett Gott Nytt År.
Hälsningar / Johan Kihlström (SWE 162)
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Fem entusiaster mötte upp i Svinninge, dagen efter den stora snöstormen. Behaglig temperatur, strax under nollan.
Ingen vind till en början så det blev fikastund inne hos Hasse i hans trevliga lilla kontor vid strandkanten.
Så småningom kom lite vind från SSO som gradvis byggde upp till ca 3-4 m/s
Resultat här
Hasse segrade som vanligt med förståndig och konservativ segling.
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Seglingsplats: Gåshaga. Efteranmälan på plats med samma avgift 50:-
Väderprognos -4 och halvklart. Fetta in skoten för att förhindra frysning.
Så löd startordern, men det blev mycket bättre: -8 grader och solsken, en strålande dag!
Sju entusiaster ställde upp till säsongens första Vintecupsegling.
Dessutom hade vi besök av Bosse J -43an, Staffan C -79an, och Bendt P -12an
Och en hel del nyfikna, pratsamma och förundrade förbipasserande åskådare.
En lätt SO vind 1-3 m/s med en och annan rökare.
Resultat här
Foton och reportage Lars E/49
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Andra omgången av Svinninge Cup har just gått av stapeln i vindar mellan 3 och 7s/m, temp ca 0 och nederbördsfritt.
Mao en utmärkt seglingsdag. Jag 25:an, Bosse 04 och Tarpen med sin nya Topico. Det blev en riktigt bra träningsdag. Vi hoppas att flera dyker nästa gång då det blir seglingar med riktig startprocedur osv.
Nästa segling torsdag 6/12 samma tid och plats.
Hälsningar/ Hasse SWE 25
- Uppgifter
- Thomas Enwall By
Så var det dags för avslutningsdag för detta EM, men först en kort rekapitulation.
Första dagen blev det 2 tjuvstarter på 4 starter/race, vilket föranledde herr Brunnhage till att försöka iakttaga lite mer försiktighet vid själva startproceduren. Å hur gick det då? Katastrof i kubik. Så efter två dagars strul så återgick jag till mitt vanliga stuk i starten, dvs ingen större blygsel för herrar Bantock, Gibson eller vad de nu hette… Kom ur blocken rätt bra och detta bidrog till stor del i att jag 98:an gick från heat D till heat C till B. Stannade kvar i B en gång för att från B igen kvalificera mig för heat A, efter en efterlängtad spik i B-fleeten.