- Uppgifter
- Lars Ericson By
En strålande fin kväll samlade en handfull IOM seglare vid Röhäll för träning.
Vinden låg på Nord, ca 3-5 m/s, perfekta förhållanden. Uppe vid kryssmärket vred vinden runt udden och det var ganska nyckfullt även på länsen, ibland Goosewing ibland fick man skota för slör.
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Strålande solsken och mycket nyckfulla SV vindar mötte de tio startande IOM-seglarna i årets spännande uppgörelse om den åtråvärda trofén. Denna gång lades banan utanför den östligaste bryggan i Sandhamn, i konkurrens om förtöjningsplatser för de stora trimaranerna. Vi fick i alla fall ett par timmars tid vid bryggan.
Vindarna var mycket varierande, plötsligt kunde man se att den egna båten låg på den andra bogen utan att man hade tänkt sig så. Det blev flera situationer vid starterna där många röster höjdes om rätt till väg, vinden vred plötsligt 90 grader och de som låg för Sb halsar låg oväntat för Bb. Vid rundningarna av lovartsmärket uppstod en del situationer som så småningom utreddes till det bästa. I vindbyarna hade vi kanske 8 m/s som sedan kunde följas av totalt vindstilla i någon minut, det gällde att ligga på rätt plats vid rätt tillfälle. Banan blev mycket begränsad i längd, vi fick nöja oss med en kombinerad start och läns linje. Vi hann med 16 delseglingar.
VInnarna Peter Norlin 3:a, Odd Lindqvist 1:a och Claes Brunnhage 2:a.
Foto Björn Zabell
Stort grattis till Odd Lindqvist som tog hem trofén detta år!
- Uppgifter
- Lars Ericson By
Foto Lars Ericson
Saltsjöbaden bjöd på sol och frisk vind från syd när 19 seglare kämpade om de bästa placeringarna.
Vinden ökade före start och nästan alla seglade med rigg 2 under hela dagen. Det syntes vara ovanligt mycket tekniskt strul för många vilket avspeglas i resultaten.
Jimmy Hellberg dominerade och vann 6 av dagens 9 seglingar och topp tre denna dag slutade:
1: Jimmy Hellberg
2: Claes Brunnhage
3: Pontus Brenter
Tack alla för en fin seglingsdag och ett särskilt tack till Magnus Woxén som ordnade med banläggningsbåt samt till Fredrik Liljeson som funktionär och Thomas Sandberg som seglingsvärd.
Seglingsledare Claus Lindström SWE 80
Hela resultatlistan finns här
- Uppgifter
- Peter Witt By
En underbar försommar/vårkväll med IOM-segling i goda vännners lag. Tystnad råder bland de 10 seglarna på bryggan förutom vid siutationer vid start och rundningar. Lars Ericssons röst på startbandaren anger när det drar ihop sig med ett tydligt "Samling till start... en minut till start...". Pulsen stiger och alla siktar på bästa positionen på linjen och gärna med fart för att komma iväg snabbast. Träningarna består mestadels i att tänka strategi, hålla fart och höjd i sjön, utnyttja vriden och vinna race, vilket vi denna kväll turas om att göra. Hur kul som helst! Träningarnna i Viggan fortsätter hela sommaren på torsdagkvällar mellan 18 och ca 21.
Träning i Viggan. I bakgrunden ute på fjärden syns 2.4mR seglarna köra ett träningspass också.
Foto: Peter Witt, IOM SWE 21
- Uppgifter
- Peter Witt By
I mitten av april hade jag förmånen att befinna mig i New York för en långhelg.
På lördagsmorgonen gav jag mig iväg till fots från centrala Soho lång ner på Manhattan, jag var på väg upp till Museet Metropolitan på den östra sidan av Central park. Promenaden var lång och när jag kom upp i höjd med den stora parken fick jag infallet att passera något blött, seglare som man är.
Från vänster till höger: Nelson Garcez, Peter Huttemeier, Roy Langbord, Jon Elmaleh and David Rothenburg, Frånvarande: John Tucker
- Uppgifter
- Peter Witt By
Nu har vi en perfekt bryggförlängning på plats i Viggbyholm/Lorensviksparken. Stort tack till Lars Ericson, Lars Engstedt, Ivica Vrcic, Bosse Jonsson, Thomas Enwall, Erik Torssell, Kjell Grönberg, Bengt Engwall och Christer Sandberg för bra jobb! Förlängningen är ca 3 m i samma höjd som den befintliga bryggan och innebär nu problemfri och säker sjösättning.
Glada bryggbyggare. Foto Lars Ericson
Läs mer: Ny bryggförlängning på plats i Viggbyholm/Lorensviksparken
- Uppgifter
- Peter Witt By
Täby Kappseglingssällskap bjuder in alla intresserade radioseglare till en regelkväll med Bengt O Hult den 20 maj 2008, kl 18.30-21.30.
Läs mer på www.tkss.se
- Uppgifter
- Peter Witt By
17 seglare träffades för söndagsträning i Viggbyholm, vårsolen sken och det var hur kul som helst :-). Hårda fajter i toppen och nu börjar det bli många som konkurrerar om pallplatserna framöver när alla har både fin fart och höjd i lådorna - nu är det mer taktik, trim, boat handling och kanske tur som avgör.
Foto Hans Fahst
Fler bilder finns i galleriet.
- Uppgifter
- Peter Witt By
Så här fungerar våra märken. En bottenvikt håller märket i position, märket ska flyta upprätt och linan till märket ska vara vertikal vilket åstadkoms av att linan löper genom en rostfri kaus till en motvikt. Vid en tillfällig kraftig vind eller svallvåg lyfts märket upp eller dras i sidled och motivkten åker tillfälligt upp. När vindbyn eller svallvågen passerat åker märket tillbaka igen till sin ursprungliga position.
- Uppgifter
- Peter Witt By
Nu har vi en regeldiskussion i forumet som kan vara intressant att följa.
- Uppgifter
- Peter Witt By
Här finns några av de startsekvenser vi använder oss av:
- Engelsk 2 min med dam (lämplig på tävlingar eftersom den uppfyller kappseglingsreglerna)
- Svensk 1 min med Lars Ericson (lämplig på träning)
- Uppgifter
- Peter Witt By
Här är några tips för banläggning:
- Offsetboj (extra kryssrundningsmärke) är bra vid större startfält och bör ligga ca 5 m tvärs vindriktningen från kryssmärket. Vid behov kan dessa 2 märken utgöra en "gate" för rundning åt valfritt håll utåt.
- Startlinjens bredd ska vara minst ca 2 gånger antalet deltagande båtar bred i meter samt med 80 grader vinkel mot vinden (alltså babordsfördel). Observera att det ska vara närmast till kryssmärket från en punkt mitt på startlinjen.
- Startlinjen måste kunna ses från kontrollområdet (*)
- Ca 2/3 av banans benlängd bör utgöra första kryssen
- Rekommenderad benlängd är ca 100 meter
- "Gate" vid länsmärket kan behövas vid större startfält, dvs 2 märken som kan rundas valfritt inifrån och ut
- Hela banan (dvs alla märken) måste kunna ses från kontrollområdet.
- Lägg inte en för lång bana, hellre kortare så att vi kör 3 varv, så att alla seglare ser bra
(*) Kontrollområdet är det område på land som seglare får röra sig inom för att kontrollera sin båt.