Lördagsmorgonen började med lite tjurigt väder men det blev allt bättre framåt dagen.
Efter inmätning och registrering där alla båtar vägdes med Rigg1 kunde vi börja träningssegla i den västliga vinden som på morgonen låg i överkant R1 men det lugnade ner sig lite så alla behöll ettan på.

Lite dödtid innan vi kunde hålla skepparmöte, snygg linje av båtar men i fel element!

Några av våra glada funktionärer laddar upp. Emma J, Louise E, Alex och Magnus.

Seglingarna i full gång, domaren Lars Andrén med hjälp av Peter Norlin håller örnkoll

Efter 10 kompletta heatseglingar kunde vi koppla av med After sail som vår trosschef Magnus Tornblad riggat upp
Han hade under dagen bjudit på kaffe/bulle och en superb hamburgerlunch
 

Dag 2 bjöd på strålande sommarväder och med en frisk SV vind. Mitt på dagen hade det ökat till 5-6 och över 8 m/s i byarna. Någon började med R1 men taggade snart ner till tvåan som vi alla körde fram till sista racet där alla bytte upp igen.

Ordf Claes Liljeson har ordet:

Först tack till Claes Brunnhage som med stort engagemang hade ordnat så vi fick segla vid Islingeviken på Lidingö, där Torsviks Båtklubb ställt delar av sin anläggning till förfogande.

Lördag: Redan vid åtta på morgonen anlände karavanen med bilar fyllda med kappseglingsutrustning.Håkan Grönvall kom med hästlastbil som användes som sekretariat och mätstation.

Vid skepparmötet kl. 10 kunde vi glädjande nog räkna in två ekipage från Västkusten samt toppseglaren Sören Andresen från Danmark.
Heatsegling (HMS2007) hela dagen. Banan lades med offsetmärke efter märke ett och gate i botten. Västlig vind hela dagen (5-6m) vilket minimerade banomläggningar.
Klockan 17 var tio kappseglingar avklarade och After-sail tog sin början på Magnus Cafè.

Söndag: Dagen bjöd på vindstyrkor upp till 10 m/sek VSV mot V. Första start kl.9. Fräsig segling i den hårda vinden. 10 kappseglingar (20 starter)  hanns med innan 15.30. Alla seglade med rigg 2 utom de två sista seglingarna.

Sammantaget ett mycket lyckat SM 2012

Vi vill tacka:
Enmetersförbundet för förtroendet att arrangera mästerskapet.
Magnus Tornblad som såg till att fick kaffe med bulle, lunch, frukt, choklad så vi fick depåerna påfyllda.
Lars Andrèn och Folke Levin som i sina  domarroller höll ordning på seglandet.
Thomas Ljungdal, Emma, Louise, Karin, Magnus, Alex, Jacob utan vars hjälp vi inte kunnat genomföra detta SM.

SRSS styrelse

Vinnarbåtar i full fart

 

Start i ett B-heat

 
Lars Andrén har ordet:
Vem är jag som skall summera hur andra seglar och vad kan jag tillföra av mina erfarenheter?
Jo, om jag summerar de 31 åren (1975-2006) jag seglat med radiostyrda segelbåtar, så har jag nog gjort ca. 3000 starter i diverse tävlingar nationellt och internationellt (lokala tävlingar, SM, NM, EM, VM).
Rundat ca 18000 bojar.
Deltagit i många protestförhandlingar.
Träffat många seglare.
Tränat, testat i tid och otid. O.s.v.

En av de trista erfarenheterna under min aktiva tid var vilka jag måste hålla mig undan från för att inte krocka, fastna och bli förbannade på.
Dessa få som "ville" kanske för mycket, framkallade mycket adrenalin hos många.
De flesta jag mött genom åren behövde man dock överhuvudtaget inte oroa sig över, de kunde reglerna och visade respekt för andra seglare, speciellt vid större tävlingar.
Visst kan en mästare få järnsläpp, men han tar då givetvis konsekvensen utan snack!
Då vi seglade pratade med varandra, helst innan något hände!
Det gäller att ha "split vision" och förutse vad som skulle ske innan det är för sent, både då man är på fri eller ofri bog.
Det är ju så att man har skyldigheter även då man seglar på fri bog.
Det är inte lätt att segla på avstånd med allt vad det innebär!
 
Mina erfarenheter från 2 dagar under IOM SM är följande: 
Starterna gick förvånansvärt bra, bara enstaka tjuvstarter.
Men då det drog ihop sig vid 1:a kryssmärket bröt anarkin ut.
Om man inte når kryssmärket, i de flesta fallen för styrbords hals, får man inte slå till babord hals, vilket många gjorde med krockar som följd.
Är man 100% säker på att inte krocka med styrbordsbåtarna, så får man givetvis göra detta.
Om man inte är 100% säker, fall av, gippa och gå akter om båtarna som planerat kryssen bättre.
Tyvärr var det mer regel än undantag med incidenter vid kryssmärket, speciellt vid 1:a kryssmärket.
Trots många krockar var det väldigt få som tog på sig straff. Dåligt!!
De flesta seglade enligt reglerna och gjorde det bra.

Några verkade ha tunnelseende och såg inga andra båtar än sin egen, oavsett vilken bog båten var på.
Förhoppningsvis har jag medvetandegjort för de som kom på ofri bog och förstörde för andra, så att de framledes kan bättra på regelkunnandet och respekten för båtar med rätt till väg.

Jag kunde dock vid ett tillfälle se vår danske vän gå på länsbojen på fel sida.
Ingen hann säga något om detta. Han rättade till misstaget omedelbart, då ingen annan båt var i närheten, rundade bojen på rätt sida och snurrade ett varv, en gipp och en stagvändning. Skickligt!
Se och lär av de som kan.

Hur ska man då göra för att bli en bättre seglare?
Var ödmjuk, dock inte mesig.
Visa respekt mot andra även om du är på fri bog.
Ha "split vision" och förutse kommande situationer.
Segla ärligt.