Login
Huvudmeny
Resultat IOM-ranking 8 och Vintercup 1, söndag 20/10
- Detaljer
- Skriven av Thomas Enwall
När vi vaknade denna söndagsmorgon regnade det tidvis kraftigt över Lidingö och enligt prognosen skulle regnet fortsätta under en stor del av dagen samtidigt som vinden skulle vrida närmare 180 grader från Ost till Väst. Inget drömväder kanske men ändå kom 12 seglare till start på Näckrosvägens brygga! Efter lite strul med märkesbojar som draggade och en båt som seglade iväg i god fart utan radiokontroll kom seglingarna igång i bättre tempo. Regnet avtog för att så småningom upphöra samtidigt som vinden vred från ostligt till sydligt och senare också sydvästligt i styrkor kring 2-4 m/s.
Läs mer: Resultat IOM-ranking 8 och Vintercup 1, söndag 20/10
Inbjudan till DF65 Höstcup 5 Ekudden 13/10
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
För detaljer se här
Välkomna hälsar Bosse Wållberg
Inbjudan till DF65 Höstcup nr 4
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
Nu är det dags för en seglingsupplevelse i Södertäljes vilda fjärd, Maren!
Se inbjudan här
I inbjudan står det HC6 men det ska alltså vara HC4
Välkomna
Hälsar the Karlsson brothers
Resultat IOM Höstcup och Vintage Cup, den 15:e september
- Detaljer
- Skriven av Thomas Enwall
Vackra vita gäss vid Elfvik, Gåshaga mittemot. Ibland kändes det som om man skulle blåsa av bryggan... Foto Lars Engstedt
Sju IOM seglare kom till start till dagens klubb- och vintagesegling på Lidingö. Väderprognosen indikerade vind från SV vridande till V och något ökande från ca 6 till 8 m/s. Vid skepparmötet var det fortfarande regn hängande kvar i luften från nattens nederbörd. Efter skepparmötet klarande det upp och vinden ökade. Vi seglade första seglingen med rigg 2 som omgående visade sig för stor. Alla bytte rigg till 3:an utom Lasse/49 som åkte till Bromma för att hämta sin. Nu var det friska vindar. Mellan 10 och 14 m/s och undan gick det. Vid 12 tiden blåste det så mycket att tävlingsledningen föreslog avbrott för lunch vilket uppskattades. Efter lunch något lugnare men dock rigg 3 väder. Solen sken och stämningen var god.
Claus L, Bosse J och Jocke A vid lunchbordet i det vackra vädret. Foto Lars Engstedt
Lasse/49an uppskattade detta avbrott och intog sin lunch i bilen på väg tillbaka till Elfvik, missade således bara ett trace. Det hjälpte inte så mycket på resultatsammanställningen, Rig 3 är svår att trimma rätt, för lite erfarenhet.
I det hårda vädret med grov sjögång var det svårt att hantera båtarna, stundtals svårt att slå,och en och annan broach även med trean, det var tufft!
Mats Kullström fick ge sig med havererad kickinfästning och Jocke Ameln ville spara sin båt och inte äventyra starten i NM sista helgen i september.
När vinden vred från SV till V fördes mycket sjögräs ut från Kyrkviken och orsakade en del svårigheter för alla seglare.
En sändarmuff som satt runt en stenpollare på piren omhändertogs, finns hos Lasse Engstedt.
Vi gratulerar dagens segrare Claus Lindström
Stort tack till alla seglare och medhjälpare önskar dagens arrangör Lars/29
Resultat här
Tommy Ruhmén som fick batteriproblem redan innan starten skötte start och målgångar och förde protokollet, tack Tommy!
Kommentar från redaktören:
Fantastiskt jobb av banläggarna, att fixa en bana och omläggningar av bojar som driftade i väg i den grova sjön
Lars/49an
Inbjudan till DF65 Höstcup nr 3
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
HC 3 seglas i Saltis 12/9
Detaljer se här
Välkomna
hälsar Olle Krogh
Resultat IOM ranking 6 och Höstcup 3, söndag 1 september
- Detaljer
- Skriven av Thomas Enwall
Endast 7 deltagare deltog i söndagens rankingsegling ute på Elfvik. Seglingen utgjorde också Höstcupsegling nr 3, så snart skall sommarcupen avgöras. Att vi var så få underlättade manövrering på banan. Vi hade stabilt rigg 2 väder men med krabb och orolig sjö, vilket emellanåt var riktigt svårbemästrat. Särskilt svårt var det att komma in med rätt höjd till kryssmärket, troligen gjorde motljuset sitt till. Solen sken och stämningen var god.
Jocke SWE 101 stod i en klass för sig idag igen, andra rankingvinsten på raken - Grattis! Resultat finns här. Största missödet var att motorns bensinlock skruvade av sig själv och försvann när båten låg lite under betongbryggan.
Hälsningar / Thomas Enwall och medhjälpare
Inbjudan till DF65 Stockholm Höstcup 2
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
Välkomna till DF 65 Höstcup nr 2 som seglas i Ålstens båthamn
Parkering på P-platser vid infarten från Hökvägen.
Detaljerad info här
I ovanstående infblad hittar du även info om träningssegling på SM banan i Nynäshamn.
Hälsar Göran Uggla
Resultat IOM Ranking 5, söndag 18 augusti
- Detaljer
- Skriven av Thomas Enwall
Väderleksprognosen utlovade lite regn på morgonen, som skulle upphöra i tid för seglingen och sydlig vind helt utan vridningar under hela dagen, styrkan skulle ligga stadigt på 3-4 m/s. Så långt såg det ut som en riktigt enkel uppgift för mig som arrangör.
Nyhetsbrev nr 3 från Varvet
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
IOM Varvet på Lidingö har gett ut ett nytt nyhetsbrev, länk här
Resultat IOM Höstcup 1 och Vintage cup 4, söndag 4/8
- Detaljer
- Skriven av Thomas Enwall
Inbjudan till Sverigecup segling på Gryts varv 21 Juli
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
Se utförlig inbjudan på DF Racing sidorna:
Resultat Norlin Memorial 2019, 13 Augusti
- Detaljer
- Skriven av Lars Ericson
Efter ett års vila p.g.a. diverse anledningar så hade trupperna samlats för att åter kämpa om Peters fina pokal som Peter hade vänligheten att sätta upp 2009. Senaste vinnaren var Bosse Jonsson som vi nu alla var sugna på att slå. Å hur skulle det gå?
Först så har arenan kommit att flyttas från ett för många stökigt å bökigt Sandhamn, till Harö-Storö som ligger ca 3 nm NV från Sandhamn, just på andra sidan Kanholmsfjärden. Där inne i fladen väster Vargholmshålet hade Brunte bjudit in till segling och P N Open 2019.
En fin VSV kom att stå hela dagen, varför endast någon enstaka märkesändring blev nödvändig. Med 9 båtar på startlinjen kunde vi genomföra 12 seglingar och därmed 3 seglingar som fick räknas bort i sammandraget. Visst fanns det ”skit” i vattnet, men ej så mycket sjögräs, mer tång, så när stoppen kom så var dom klart påtagliga.